• Udgave: 1. (15-03-2023)
  • Oplag: 1. (15-03-2023)
  • Første udgivelsesår: 2023
  • Omslagsgrafiker: Anne Koch Rasmussen
  • Sideantal: 166
  • Mål og vægt: B: 145mm, H: 210mm, D: 15mm, Vægt: 276g

Nogle gange i dit liv møder man et menneske, som har været igennem så mange ting i livet, at man aldrig nogensinde vil kunne forstå det. Og endnu mindre forståeligt er det, at samme person er kommet igennem alle disse forhindringer og ud på den anden side med overskuddet til at fortælle sin historie fuldstændig uden filter. Denne bog er netop en af disse fortællinger, som er mere ærlig og direkte, end man kan forestille sig. Man får med bogen i hånden nøglen til en dagbog skrevet af en kronisk syg borderliner, eksnarkoman og tidligere kriminel, som vil give især pårørende et indblik i en tankegang, som ellers kan være helt umulig at forstå. Samtidig får man et uvurderligt indblik i, hvordan psykiatrisk behandling fungerer i Danmark på godt og ondt – set med patientens egne øjne uden omsvøb.

Uddrag af bogen

Der var en dag, hvor vi sludrede om et eller andet, da Camilla overfaldt mig verbalt på den fede måde. Som lyn fra en klar himmel eksploderede hun, rejste sig halvt op i stolen og svinede mig til. Da hun havde skilt mig fuldstændigt ad og jeg bare sad måbende, lænede hun sig tilbage og slyngede sine ben over kors og spurgte smilende, hvor vi kom fra. Hun gav den så meget gas, at det en dag var direkte pinligt at forlade hendes terapirum, fordi jeg var nervøs for, hvor mange af de andre psykologer og patienter, der havde hørt det. På vejen ud skulle jeg både forbi deres personalerum og receptionen. De må have skreget af grin.

Om forfatteren

Michael Johansen debuterer som forfatter med en ærlig beretning om sit liv som kronisk syg borderliner, eksnarkoman og tidligere kriminel. Han har oplevet mere, end de fleste nogensinde kommer til, og alligevel formår han med både intelligens og humor at skildre sin egen stærke livshistorie med et glimt af håb for fremtiden.