• Udgave: 1. (30-10-2013)
  • Oplag: 2. (04-03-2014)
  • Første udgivelsesår: 2013
  • Sideantal: 280
  • Mål og vægt: B: 178mm, H: 247mm, D: 24mm, Vægt: 939g
Status: Mangler pt. fra forlaget.

Kunsthistoriker, præst og forfatter Lisbeth Smedegaard Andersen viser og diskuterer i HUSET MED DE MANGE BOLIGER kirkekunsten efter årtusindskiftet. Gennem fortolkninger af cirka 30 eksemplariske kirkeudsmykninger belyses den mangfoldighed af kunstneriske udtryk, der bevæger kunsten i kirken i dag. Samtidig diskuteres sammenhængen mellem kunstens selvforståelse, udtryk og bidrag til teologien, ligesom samtidens betydning for både kunst og kristendom behandles.
HUSET MED DE MANGE BOLIGER gennemgår mange af disse allernyeste kirkeudsmykninger – fra en altertavle i landets mindste kirke til en kongeport i en af vore store domkirker. Der vises eksempler på glasmosaikker og -malerier, på skulpturer og malede alterbilleder, på store totaludsmykninger og beskedne andagtsbilleder. Samtidig lægges der undervejs op til, at læseren selv gør sig nogle overvejelser over de væsentlige spørgsmål: Hvad skal kunst i kirkerne? Skal den være forkyndende eller neutral, figurativ eller abstrakt? Hvordan er forholdet mellem tradition og fornyelse?
HUSET MED DE MANGE BOLIGER giver en bred introduktion til feltet og dets kunstnere, ligesom der bliver lejlighed til at nyde både helheder og detaljer i det kunstneriske udtryk gennem en lang række smukke farvebilleder. Gennem sine nærlæsninger af værkerne åbner Lisbeth Smedegaard Andersen på forbilledlig vis for den særegne samhørighed, kunst og kirke kan have – og det skisma mellem de to, som ofte (også) er i spil.