Betingelser og vilkår hos WilliamDam.dk

Bestilling

Varerne på WilliamDam.dk kan kun bestilles via vores website. Hvis du har forespørgsler til varer, som ikke er på siden, er du velkommen til at kontakte os.
Alle priser er inkl. moms og andre afgifter. Priserne er dagspriser.
Når du handler med WilliamDam.dk indgås aftaler på dansk.
Det er muligt at se tidligere ordrer ved login på websitet. Du kan også modtage en kopi af din ordrebekræftelse ved at sende en e-mail.
For at få et login til WilliamDam.dk skal du følge guiden her.
For at se dine tidligere ordrer skal du vælge ”Ordrer” i menuen øverst på siden.

Sådan handler du hos os:

For at foretage et køb på WilliamDam.dk skal du gennem 5 trin.
1. Find den eller de varer du ønsker og læg dem i indkøbskurven, gå herefter til kassen.
2. Log ind med dine personlige oplysninger.
3. Vælg forsendelses- og betalingsmetode.
4. Godkend vores forretningsbetingelser.
5. Tjek, at alle oplysninger er korrekte, og godkend købet.

Betaling

På WilliamDam.dk kan du betale med:

Betalingskort

Vi tager imod følgende kort: Dankort, Visa og Visa elektron, Mastercard.
Beløbet hæves først på dit kort, når varerne sendes fra WilliamDam.dk. Der kan aldrig trækkes et større beløb end det, du har godkendt ved købet.
Der tages ikke gebyr ved betaling med betalingskort på WilliamDam.dk

ViaBill Delbetaling

Læs mere om ViaBill Delbetaling her

Betaling via manuel bankoverførsel

Du overfører selv pengene til os via netbank. Denne betalingsform er ikke dækket af indsigelsesordningen, se evt. mere her.

Vælger du forudbetaling, skal dette ske til følgende konti:

Bank: Sydbank
regnr: 6060
kontonr: 1145414

Følgende oplysninger bruges kun til bankoverførelser fra udlandet:
IBAN: DK2060600001145414
SWIFT: SYBKDK22

Faktura for virksomheder

Opret en konto her (husk CVR-nummer) og skriv en e-mail for at blive godkendt. Eller ring til os på tlf: (+45) 56 96 46 00

EAN faktura

Se hvordan du gør her.

Fragt

GLS Denmark

Kun muligt ved dansk leveringsadresse:
Fragtprisen er 25,-, medmindre ordren er fragtfri. Ordrer over 500,- leveres fragtfrit i Danmark.

Til private (PakkeShop):
Vi leverer til private modtagere via GLS Pakke Shop. Alle pakker kan spores via GLS's hjemmeside.

Sådan fungerer det:
Du vælger, i hvilken GLS PakkeShop du ønsker at hente din pakke, og afslutter din ordre.
Indtast din mailadresse og dit mobilnr, så modtager du automatisk en mail og sms (alt efter indtastede data), når du kan hente din pakke i den valgte GLS PakkeShop.
Du afhenter pakken i den valgte GLS PakkeShop. Husk at medbringe pakkenr. og gyldig billed-ID.

Til private (direkte til døren)
Fragtprisen er 45,- pakken leveres direkte til din dør. Hvis der ikke er nogen til at modtage pakken, bliver pakken leveret til nærmeste pakkeshop.

Til erhverv:
GLS leverer direkte til erhvervsadresser, f.eks. din arbejdsplads.
Fragtprisen er 25,-, medmindre ordren er fragtfri. Ordrer over 500,- leveres fragtfrit i Danmark.

Post Danmark

I Danmark:
Fragtprisen bliver automatisk udregnet efter total vægt og størrelse inkl. pakkemateriale for hele ordren. Den laveste fragtpris er kr. 20,- Den højeste fragtpris er kr. 160,-. Små pakker bliver afsendt som brevpost.

Inden for EU:
Alle leveringer indenfor EU bliver afsendt med Post Danmarks aktuelle takster. Nærmere info omkring priser og leveringstid kan finde på Post Danmarks hjemmeside. Ordrer, der vejer under 1800 g, bliver afsendt som brevpost.

Grønland, Færøerne og øvrige udland:
Alle leveringer til Grønland, Færøerne og øvrige udland bliver afsendt med Post Danmarks aktuelle takster. Nærmere info omkring priser og leveringstid kan findes på Post Danmarks hjemmeside.

Momsfrie lande:
Momsen bliver trukket ud af din ordre før afsendelse. Du vil kunne se priserne uden moms, umiddelbart efter du har valgt din leveringsadresse i et momsfrit land.

Bestilling inden for EU

Bestiller du fra et EU-land betales der dansk moms, men ingen told efter reglerne om vares frie bevægelighed.

Bestilling uden for EU

Bestiller du fra et land udenfor EU, kan der blive påført lokale skatter og told, som vi ikke kan drages til ansvar for, men til gengæld fratrækkes den danske moms ved køb. Hvis dette er tilfældet vil du blive kontaktet af fragtfirmaet. Vær opmærksom på, at denne omstændighed kan forsinke forsendelsen en del, da varerne bliver holdt tilbage i tolden. Det er derfra dit ansvar at tage kontakt til fragtfirmaet og betale de påførte mer-omkostninger. Varer, som sendes fra WilliamDam.dk kan ikke sendes som en gave til lande uden for EU, i et forsøg på at unddrage sig lokal told og afgifter.

Levering

Generelt om levering

Leveringstiden er individuel fra bog til bog. Leveringstiden er angivet lige under prisen.
Alle ordrer på lagerbøger (dem med 1-2 hverdages levering angivet) modtaget før kl 14:00 vil typisk blive afsendt samme dag, såfremt alle bøger på ordren kan afsendes.
Der tages forbehold for forsinkelser i forbindelse med højtider og ferier.
Information om afvigelser i leveringstid, evt. nye udgaver eller udsolgte bøger vil blive tilsendt via e-mail.
Forventet leveringstid til kunder med adresse i udlandet kan oplyses ved henvendelse.
Efter du har lavet en ordre hos os, vil der blive afsendt en ordrebekræftelses-e-mail, så du kan se, at vi har modtaget din ordre.
Du vil blive løbende opdateret med status på din ordre via e-mail.

Lagerstatus og forklaring

Ved alle vores produkter vil du finde en lagerstatus. Typisk vil der være en grøn tekst, hvor leveringstiden fremgår; hvis der er problemer med leveringen af et enkelt produkt, står der en kort forklaring i rød tekst.
Hvis et produkt ikke er udkommet endnu, gælder leveringstiden først fra produktets udgivelsesdato. Dette fremgår af en blå tekst.

Forudbestilling og bøger med ukendt leveringstid:

Ved bestilling af produkter, der endnu ikke er på lager, typisk nye bogudgivelser, vil udgivelsesdato stå under produktdetaljer. Din ordre vil så vidt muligt blive afsendt, så du har den på din adresse på udgivelsesdagen.

OBS: Ordren sendes samlet, når den er komplet. Hvis du bestiller bøger med ukendt leveringstid eller bøger, der endnu ikke er udkommet, anbefaler vi, at du bestiller disse bøger på en separat ordre.

Afhentning i Rønne

Hvis du bor på Bornholm, og du anvender et 37-postnummer i din leveringsadresse, har du mulighed for at vælge 'Afhentning i butikken (Rønne)'. Dette gøres på vej til kassen. Efter bestilling får du en e-mail med et estimeret afhentningstidspunkt. Når bogen er klar til afhentning, får du en ny e-mail. Pakken kan først afhentes, når du har fået 'Klar til afhentning'-e-mailen.

Vigtigt!
Husk at medbringe dit ordrenummer, når du skal skal afhente pakken. Du finder ordrenummeret i din ordrebekræftelse.
Du kan ikke få vejledning, gaveindpakning, byttemærke osv. på internetordrer i vores fysiske butik. Pakken kan KUN afhentes.
Alle henvendelser skal ske til internetafdelingen, enten via telefon 56 96 46 00 eller på e-mail.
På internetordrer gælder salgs- og leveringsbetingelserne fra internetbutikken, selvom de afhentes i boghandlen.

Kopibeskyttelse af e-bøger og e-lydbøger (Download)

Generelt om kopibeskyttelse

Alle vores e-lydbøger er beskyttet med digital vandmærkning.
Vores e-bøger kan både være beskyttet med digital vandmærkning og DRM. Du kan se, hvad den enkelte bog er beskyttet med, på den enkelte bogs produktside.
Yderligere information omkring vores downloads kan du finde her.

Digital vandmærkning

At en e-bog/e-lydbog er vandmærket betyder, at der et usynligt sted i bogen er indsat et stempel indeholdende dit ordrenummer. Ved evt. misbrug kan dette benyttes til at identificere sælger og køber af bogen. Al kopiering - udover til dit eget private brug - og uretmæssig spredning er forbudt ifølge ophavsretsloven. Du er selv ansvarlig for, at e-bøger ikke spredes videre til andre brugere. Hvis dine e-bøger kommer på afveje og f.eks. havner på en fildelingstjeneste, er det muligt at finde frem til dit ordrenummer og holde dig ansvarlig.

DRM-beskyttelse

DRM er en form for kopibeskyttelse, der kontrollerer at køberen ikke videregiver e-bogen til andre. DRM-beskyttede e-bøger kan kun læses med programmet Adobe Digital Editions (ADE), der kun er tilgængeligt til Windows og Mac OS X. DRM-beskyttelse begrænser også, hvor mange gange en bog kan udprintes, og hvor mange sider man kan copy/paste til andre programmer.

Fortrydelsesret

Fortrydelsesret på elektroniske produkter

Da retten til at downloade og registrere et produkt ikke juridisk betegnes som en vare, er der er tale om en immateriel rettighed, der sidestilles med en tjenesteydelse. Således bortfalder fortrydelsesretten i det øjeblik, kunden modtager adgang til brug af produktet uden tidsbegrænsning. Er produktet ikke downloadet, kan købet annulleres ved inden for 14 dage at svare "Fortryd" på den e-mail, du har modtaget fra os med linket til download.

Fortrydelsesret på alt andet

Du har altid 30 dages fortrydelsesret, når du handler på WilliamDam.dk Fortrydelsesretten løber fra den dag, du modtager din vare.
Fortrydelsesretten kan kun udnyttes, hvis varen tilbageleveres i samme stand, som den blev modtaget i. Fortrydelsesretten bortfalder altså, hvis du bruger varen på en måde, som helt åbenbart forringer varens salgsværdi væsentligt.
Ved køb af forseglede lyd- og billedoptagelser og edb-programmer bortfalder fortrydelsesretten, hvis forseglingen brydes.

Varen kan sendes til:
William Dams Boghandel
Att: Internet retur
St. Torv 7
3700 Rønne

Når fortrydelsesretten udnyttes, skal du selv betale portoen for at sende varen retur. Varerne kan også afleveres personligt på ovenstående adresse. Eller du kan fortryde ved at nægte at modtagelse af varen på posthuset eller i din GLS PakkeShop.

Du får tilbagebetalt hele købesummen inden for 14 dage.
Hvis hele ordren sendes retur, får du også tilbagebetalt fremsendelsesomkostningerne. Dette gælder dog kun adresser i Danmark - ikke Færøerne og Grønland.
Du modtager en e-mail, når vi har fået din(e) vare(r) retur. Heri er der en bekræftelse på modtagelsen og oplysninger om den videre proces.

Hvis du fortryder dit køb, får du naturligvis det beløb, du har indbetalt til os, tilbage. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet.

Hvis du benytter din fortrydelsesret, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra omkostninger som følge af dit eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde denne aftale. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet.

Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, med mindre du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den.

Fortrydelsesformular

Når du sender varer retur, skal du udfylde en fortrydelsesformular, og lægge den i returkassen. Hvis du ikke har mulighed for at udskrive den, kan du vedlægge et håndskrevet papir med samme information som på vores formular. Du kan hente og udskrive vores fortrydelsesformular her.

Bytteregler i julen

Bøger købt i november og december måned kan byttes/returneres ind til d. 31 januar i det efterfølgende år.
Hvis du er gavemodtager, skal du skal blot sende bogen retur til os sammen med et registreringsnummer og kontonummer, hvor pengene skal tilbageføres til, og det ordrenummer som bogen er bestilt på.

Bemærk! vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav.

Reklamationsret

Når du handler på WilliamDam.dk, har du selvfølgelig 24 måneders reklamationsret. Dette betyder, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Dette betinger selvfølgelig, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.
Der skal reklameres inden for rimelig tid efter, at du har opdaget manglen ved varen. Hvis der reklameres inden for to måneder efter, at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.
Vi refunderer rimelige fragtomkostninger, som du måtte have i forbindelse med returnering af varen, når reklamationen er berettiget.

Varerne kan sendes retur til:
William Dams Boghandel
Att: Internet retur
St. Torv 7
3700 Rønne

Du modtager en e-mail, når vi har fået din(e) vare(r) retur. Deri får du en bekræftelse på modtagelsen og oplysninger om den videre proces.

Når du returnerer varen, bedes du angive en beskrivelse af fejlen.

Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav eller lignende.

Husk, at varen altid skal sendes tilbage i forsvarlig emballage, og få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger. Købelovens mangelsregler kan finde anvendelse. Hvis der er fejl eller mangler på produktet, kan du altid prøve at kontakte os for at få et afslag i købesummen.

Persondatapolitik og cookies

Cookies

En cookie er en betegnelse for det forhold, at en brugers adfærd på et netværk registreres hos brugeren selv (på brugerens harddisk). På den måde kan brugeren genkendes, f.eks. på et websted, ved næste besøg.
Der lagres ikke personhenførbare oplysninger i en cookie, men derimod oplysninger om brugerens adfærd på et website, f.eks. brugernavn til login på et website. En cookie lagres på brugerens harddisk sammen med cachede filer. En cookie er således en tekstfil, der sendes til din browser fra en webserver og lagres på din computers harddisk. Du kan sætte din browser til at informere dig, når du modtager en cookie, eller du kan slå cookies helt fra. Det eneste, disse cookies bruges til, er at genkende din computer.
Rent teknisk kan cookies deles op i to typer. Den ene type kaldes sessionscookies – de holder styr på, hvad du har lagt i din indkøbskurv, mens du navigerer rundt på netbutikken. Sessionscookies gemmes ikke på din computer, men forsvinder når du lukker browseren.
Den anden type cookie kaldes permanent cookie, og den gemmes som en tekstfil på din computer i ca. en måned. En permanent cookie hjælper med, at vores server kan genkende din computer næste gang, du logger ind på vores website.
På WilliamDam.dk anvendes cookies med det formål at optimere websitet og dets funktionalitet, og dermed gøre besøget så nemt som muligt for dig.
Du kan til enhver tid slette cookies fra din computer: I Internet Explorer slettes cookies under menuen Funktioner -> Internetindstillinger -> Generelt -> Browserdata/Slet cookies.

Logstatistik

Logstatistik bruges på WilliamDam.dk og betyder, at et statistik-system opsamler information, som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende et website har haft, hvor de kommer fra, og hvor på websitet det forlades m.v.
På WilliamDam.dk anvendes logstatistik med det formål at optimere websitet og dets funktionaliteter.

Dine personlige oplysninger

For at du kan indgå en online aftale med WilliamDam.dk, må du lade dig registrere med følgende personlige oplysninger:

Navn
Adresse
Telefonnummer
E-mail adresse
CVR eller EAN (Hvis du handler på vegne af en virksomhed)

Vi foretager registreringen af dine personoplysninger med det formål at kunne levere varen til dig.

Personoplysningerne registreres hos William Dams Boghandel og opbevares i fem år, hvorefter oplysningerne slettes.
Når der indsamles personoplysninger via vores website, sikrer vi, at det altid sker ved afgivelse af dit udtrykkelige samtykke, således at du er informeret om, præcis hvilke oplysninger der indsamles og hvorfor.

Direktøren, webmasteren og supporterne hos William Dams Boghandel har adgang til de oplysninger, der registreres om dig.

Den dataansvarlige på WilliamDam.dk er Kasper Monrad

Vi opbevarer ikke kundeoplysninger krypteret.

Vi transmitterer ikke kundeoplysninger krypteret.

Oplysninger afgivet til WilliamDam.dk videregives eller sælges kun videre til tredjemand i forbindelse med brugerbedømmelse på TrustPilot. Efter afsluttet køb på WilliamDam.dk videregives din e-mailadresse og dit fornavn, så du har mulighed for at brugerbedømme os efter købet. Vi registrerer ingen personfølsomme oplysninger.
Som registreret hos William Dams Boghandel har du altid ret til at gøre indsigelse mod registreringen. Du har også ret til indsigt i, hvilke oplysninger, der er registreret om dig. Disse rettigheder har du efter Persondataloven og henvendelse i forbindelse hermed rettes til WilliamDam.dk via e-mail info@williamdam.dk.

Links til eksterne sider

Forbrugerklagenævnet

Forbrugeraftaler

Klager

Hvis du vil klage over dit køb, skal du rette henvendelse til WilliamDam.dk på tlf 56964600 eller e-mail.

Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du indgive en klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, via www.forbrug.dk. Du kan også anvende EU-kommissionens online klageportal, hvilket dog hovedsageligt vil være relevant, hvis du er forbruger med bopæl uden for Danmark. Du finder klageportalen her.