Handelsbetingelser

Bestilling

Varerne på WilliamDam.dk kan kun bestilles via vores website. Hvis du har forespørgsler til varer, som ikke er på siden, er du velkommen til at kontakte os.

Når du handler med WilliamDam.dk indgås aftaler på dansk.

Det er muligt at se tidligere ordrer ved login på websitet. Du kan også modtage en kopi af din ordrebekræftelse ved at sende en shop@williamdam.dk.

For at få et login til WilliamDam.dk skal du følge guiden https://www.williamdam.dk/log-ind.

For at se dine tidligere ordrer skal du vælge ”Ordrer” i menuen øverst på siden.

Priser

Alle priser er inkl. moms og andre afgifter. Priserne er dagspriser. Ved levering til adresser uden for EU fratrækkes momsen automatisk.

Betaling

Hos WilliamDam.dk kan du betale med:

Betalingskort

Vi tager imod følgende kort: Dankort, Visa og Visa elektron, Mastercard.

Beløbet hæves først på dit kort, når varerne sendes fra WilliamDam.dk. Der kan aldrig trækkes et større beløb end det, du har godkendt ved købet.

Der tages ikke gebyr ved betaling med betalingskort på WilliamDam.dk

ViaBill Delbetaling

Ved køb med ViaBill vil du først modtage dine varer. Herefter skal du betale din månedsydelse den 20. i hver måned.

Betaler du ikke til tiden, vil der blive pålagt et gebyr på kr. 39,-.

Hvis du fortryder dit køb, ophører aftalen om betaling hos ViaBill.

ViaBill finansierer køb for op til 2.000 kr.

Beløb over 2.000 kr. finansieres i samarbejde med SparXpress.

Læs mere https://www.viabill.com/kredit

MobilePay

Læs mere om MobilePay https://www.mobilepay.dk/

Betaling via manuel bankoverførsel

Du overfører selv pengene til os via netbank. Denne betalingsform er ikke dækket af indsigelsesordningen, se evt. mere https://www.emaerket.dk/forbruger/tips-guides-og-gode-raad/benyt-indsigelsesordningen.

Du modtager kontonummer m.m. på e-mail efter du har afgivet din ordre. Ordrereferencen skal påføres ved overførsel.

Faktura for virksomheder

Opret en konto https://www.williamdam.dk/log-ind (husk CVR-nummer) og skriv en shop@williamdam.dk for at blive godkendt. Eller ring til os på tlf: (+45) 56 96 46 00

EAN faktura

Se hvordan du gør https://www.williamdam.dk/information/ean-faktura.

Levering og forsendelse

Forsendelse

Vi bruger GLS og Postnord til alle vores forsendelser.

Priser med GLS

GLS kan kun vælges til danske adresser

GLS til pakkeshop: 25,-

GLS til erhverv: 25,-

GLS til privatadresse 45,-

Priser med Postnord

I Danmark:

Fragtprisen bliver automatisk udregnet efter total vægt og størrelse inkl. pakkemateriale for hele ordren. Den laveste fragtpris er kr. 70,- Den højeste fragtpris er kr. 160,-

Inden for EU:

Alle leveringer indenfor EU bliver afsendt med Post Danmarks aktuelle takster. Nærmere info omkring priser og leveringstid kan finde på Post Danmarks hjemmeside. Ordrer, der vejer under 1800 g, bliver afsendt som brevpost.

Grønland, Færøerne og øvrige udland:

Alle leveringer til Grønland, Færøerne og øvrige udland bliver afsendt med Post Danmarks aktuelle takster. Nærmere info omkring priser og leveringstid kan findes på Post Danmarks hjemmeside.

Bestilling inden for EU

Bestiller du fra et EU-land betales der dansk moms, men ingen told efter reglerne om vares frie bevægelighed.

Bestilling uden for EU

Bestiller du fra et land udenfor EU, kan der blive påført lokale skatter og told, som vi ikke kan drages til ansvar for, men til gengæld fratrækkes den danske moms ved køb. Hvis dette er tilfældet vil du blive kontaktet af fragtfirmaet. Vær opmærksom på, at denne omstændighed kan forsinke forsendelsen en del, da varerne bliver holdt tilbage i tolden. Det er derfra dit ansvar at tage kontakt til fragtfirmaet og betale de påførte meromkostninger. Varer, som sendes fra WilliamDam.dk kan ikke sendes som en gave til lande uden for EU, i et forsøg på at unddrage sig lokal told og afgifter.

Afhentning i Rønne

Der er ingen fragt- eller håndteringsgebyr når du vælger 'Afhentning i butik'. Efter bestilling får du en e-mail med et estimeret afhentningstidspunkt. Når bogen er klar til afhentning, får du en ny e-mail.. Efter bestilling får du en e-mail med et estimeret afhentningstidspunkt. Når bogen er klar til afhentning, får du en ny e-mail. Pakken kan først afhentes, når du har fået 'Klar til afhentning'-e-mailen.

Husk at medbringe dit ordrenummer, når du skal skal afhente pakken. Du finder ordrenummeret i din ordrebekræftelse.

Du kan ikke få vejledning, gaveindpakning, byttemærke osv. på internetordrer i vores fysiske butik. Pakken kan KUN afhentes.

Alle henvendelser skal ske til internetafdelingen, enten via telefon 56964600 eller på shop@williamdam.dk.

På internetordrer gælder handelsbetingelserne fra internetbutikken, selvom de afhentes i boghandlen.

Leveringstid

Leveringstiden er individuel fra bog til bog. Leveringstiden er angivet lige under prisen.

Alle ordrer på lagerbøger (dem med 1-2 hverdages levering angivet) modtaget før kl 14:00 vil typisk blive afsendt samme dag, såfremt alle bøger på ordren kan afsendes.

Der tages forbehold for forsinkelser i forbindelse med højtider og ferier.

Information om afvigelser i leveringstid, evt. nye udgaver eller udsolgte bøger vil blive tilsendt via e-mail.

Forventet leveringstid til kunder med adresse i udlandet kan oplyses ved henvendelse.

Efter du har lavet en ordre hos os, vil der blive afsendt en ordrebekræftelses-e-mail, så du kan se, at vi har modtaget din ordre.

Du vil blive løbende opdateret med status på din ordre via e-mail.

Lagerstatus og forklaring

Ved alle vores produkter vil du finde en lagerstatus. Typisk vil der være en grøn tekst, hvor leveringstiden fremgår; hvis der er problemer med leveringen af et enkelt produkt, står der en kort forklaring i rød tekst.

Hvis et produkt ikke er udkommet endnu, gælder leveringstiden først fra produktets udgivelsesdato. Dette fremgår af en blå tekst.

Forudbestilling og bøger med ukendt leveringstid:

Ved bestilling af produkter, der endnu ikke er på lager, typisk nye bogudgivelser, vil udgivelsesdato stå under produktdetaljer. Din ordre vil så vidt muligt blive afsendt, så du har den på din adresse på udgivelsesdagen.

OBS: Ordren sendes samlet, når den er komplet. Hvis du bestiller bøger med ukendt leveringstid eller bøger, der endnu ikke er udkommet, anbefaler vi, at du bestiller disse bøger på en separat ordre.

Fortrydelsesret

Fortrydelsesret på elektroniske produkter

Da retten til at downloade og registrere et produkt ikke juridisk betegnes som en vare, er der er tale om en immateriel rettighed, der sidestilles med en tjenesteydelse. Således bortfalder fortrydelsesretten i det øjeblik, kunden modtager adgang til brug af produktet uden tidsbegrænsning. Er produktet ikke downloadet, kan købet annulleres ved inden for 14 dage at svare "Fortryd" på den e-mail, du har modtaget fra os med linket til download.

Fortrydelsesret på fysiske produkter

Som forbruger har du 30 dages fortrydelsesret, når du handler hos os.

Fortrydelsesfristen udløber 30 dage efter den dag, du har modtaget din vare. Hvis du har bestilt flere forskellige varer i én ordre, men de leveres enkeltvis, løber fristen fra den dag, hvor du modtager den sidste vare.

Fristen indebærer, at du har 30 dage fra modtagelsen til at give os besked om, at du vil fortryde dit køb. Du kan sende en mail til shop@williamdam.dk

Du kan ikke fortryde købet ved at nægte at modtage varen uden samtidig at give os besked.

Fortrydelse af en del af købet

Hvis du har købt flere varer hos os, har du mulighed for at sende én eller flere varer retur, selvom de er købt i én ordre.

Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, med mindre du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den.

Bemærk, at du ikke får fragtomkostningerne retur, hvis du fortryder en del af dit køb.

Fortrydelsesformular

Når du sender varer retur, skal du udfylde en fortrydelsesformular, og lægge den i returkassen. Hvis du ikke har mulighed for at udskrive den, kan du vedlægge et håndskrevet papir med samme information som på vores formular. Du kan hente og udskrive vores fortrydelsesformular her.

Varens stand, når du sender den retur

Hvis varen har mistet værdi, og det skyldes at du har brugt den på en anden måde, end hvad der var nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer, kan du kun få en del af købsbeløbet tilbage.

Beløbet du kan få tilbage afhænger af varens handelsmæssige værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage.

Returnering

Når du har givet os besked om, at du vil fortryde dit køb, har du 30 dage til at sende varen tilbage til os. Du skal selv betale for at pakken returneres, og det er dig, der hæfter, hvis der opstår en skade under transporten.

Varen skal sendes til:

William Dams Boghandel
Att: Internet retur
St. Torv 7
3700 Rønne

Når fortrydelsesretten udnyttes, skal du selv betale portoen for at sende varen retur. Varerne kan også afleveres personligt på ovenstående adresse.

Du modtager en e-mail, når vi har fået din(e) vare(r) retur. Heri er der en bekræftelse på modtagelsen og oplysninger om den videre proces.

Vi modtager kun pakker, som sendes direkte til adressen.

Du kan også fortryde købet ved at give os besked og aflevere den personligt på ovenstående adresse.

Tilbagebetaling af købsbeløbet

Hvis du fortryder dit køb, får du dine penge tilbage. Hvis varen er værdiforringet, fratrækker vi det beløb, du hæfter for.

Vi refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (Dette gælder dog kun adresser i Danmark - ikke Færøerne og Grønland, og det gælder ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen.

Vi tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre vi har aftalt andet.

Vi kan tilbageholde betalingen indtil vi har modtaget varen, med mindre du sender os dokumentation for at have returneret den.

Specielle bytteregler i julen

Bøger købt i november og december måned kan byttes/returneres ind til d. 31 januar i det efterfølgende år.

Hvis du er gavemodtager, skal du skal blot sende bogen retur til os sammen med et registreringsnummer og kontonummer, hvor pengene skal tilbageføres til, og det ordrenummer som bogen er bestilt på.

Bemærk! vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav.

Returlabel

Du vælger selv hvordan du sender en pakke retur til os, men vi anbefaler GLS. Du kan købe en GLS returlabel her.

Reklamationsret

Når du handler hos os som forbruger, gælder købelovens regler for varekøb.

Det betyder, at du har reklamationsret i 24 måneder.

Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

Du skal reklamere indenfor ”rimelig tid” efter, at du har opdaget fejlen. Hvis du reklamerer indenfor to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.

Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine (rimelige) fragtomkostninger. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage. Husk også at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.

Varerne skal sendes retur til:

William Dams Boghandel
Att: Internet retur
St. Torv 7
3700 Rønne

Du modtager en e-mail, når vi har fået din(e) vare(r) retur. Deri får du en bekræftelse på modtagelsen og oplysninger om den videre proces.

Når du returnerer varen, bedes du angive en beskrivelse af fejlen.

Bemærk! Vi modtager kun pakker, som sendes direkte til adressen og vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav eller lignende.

Virtuelle produkter (e-bøger, e-lydbøger, gavekort)

Kopibeskyttelse af e-bøger og e-lydbøger

Alle vores e-lydbøger er beskyttet med digital vandmærkning.

Vores e-bøger kan både være beskyttet med digital vandmærkning og DRM. Du kan se, hvad den enkelte bog er beskyttet med, på den enkelte bogs produktside.

Digital vandmærkning

At en e-bog/e-lydbog er vandmærket betyder, at der et usynligt sted i bogen er indsat et stempel indeholdende dit ordrenummer. Ved evt. misbrug kan dette benyttes til at identificere sælger og køber af bogen. Al kopiering - udover til dit eget private brug - og uretmæssig spredning er forbudt ifølge ophavsretsloven. Du er selv ansvarlig for, at e-bøger ikke spredes videre til andre brugere. Hvis dine e-bøger kommer på afveje og f.eks. havner på en fildelingstjeneste, er det muligt at finde frem til dit ordrenummer og holde dig ansvarlig.

DRM-beskyttelse

DRM er en form for kopibeskyttelse, der kontrollerer at køberen ikke videregiver e-bogen til andre. DRM-beskyttede e-bøger kan kun læses med programmet Adobe Digital Editions (ADE), der kun er tilgængeligt til Windows og Mac OS X. DRM-beskyttelse begrænser også, hvor mange gange en bog kan udprintes, og hvor mange sider man kan copy/paste til andre programmer.

Fortrydelsesret ved køb af e-bøger og lydbøger

Da retten til at downloade og registrere et produkt ikke juridisk betegnes som en vare, er der er tale om en immateriel rettighed, der sidestilles med en tjenesteydelse. Således bortfalder fortrydelsesretten i det øjeblik, kunden modtager adgang til brug af produktet uden tidsbegrænsning. Er produktet ikke downloadet, kan købet annulleres ved inden for 14 dage at svare "Fortryd" på den e-mail, du har modtaget fra os med linket til download.

Gavekort

Gavekort som er købt på WilliamDam.dk virker i 3 år fra købsdato.

Privatlivspolitik

Behandling af personoplysninger – opfyldelse af kontrakt

I forbindelse med dit køb hos WilliamDam.dk  har du indtastet en række personoplysninger, herunder særligt

  • Dit navn
  • Din adresse
  • Din e-mailadresse
  • Dit telefonnummer
  • Dine betalingsoplysninger

Disse personoplysninger behandler vi i forbindelse med ekspederingen af dit køb, da det er nødvendigt for, at vi kan opfylde vores del af handlen. Hvis du handler som gæst (uden at oprette kodeord) vil dine oplysninger blive automatisk slettet efter 6 måneder, eller hvis du selv retter henvendelse og beder om det.

Hvis du opretter eller opgradere til en kundekonto med kodeord, bliver den ikke automatisk slettet, men du kan, ligesom med gæstekontoen, til hver en tid få kontoen slettet ved at kontakte os

Hvis du har bestilt levering (fysiske produkter), vil oplysningerne om dit navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse blive udleveret til vores fragtfirmaer, pt. GLS og Postnord med henblik på levering af dine indkøb.

Behandling af personoplysninger – samtykke

Hvis du har sat kryds i boksen ”ja, jeg giver samtykke til, at modtage nyhedsbrev og tilbud”, behandler vi din e-mailadresse og oplysningerne om dine køb hos os, indtil det ikke længere er relevant. Det vil i praksis sige, indtil du gør os opmærksom på, at du ikke længere ønsker at modtage e-mails fra os.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage. Dette kan du enten gøre ved at benytte linket i bunden af vores e-mails eller ved at kontakte os på shop@williamdam.dk og oplyse, at du ikke længere ønsker at modtage vores nyhedsbreve og tilbud.

Datasikkerhed

Uanset om vi behandler dine personoplysninger med henblik på opfyldelsen af en kontrakt eller på baggrund af dit samtykke, vil vi altid behandle dine personoplysninger sikkert og fortroligt i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder persondataforordningen og databeskyttelsesloven.

Dine oplysninger vil alene blive anvendt til det formål, de er indsamlet til, og vil blive slettet, når dette formål er opfyldt eller ikke længere relevant.

Vi anvender tredjeparter til behandling af onlinebetaling og fakturabetaling. Vi bruger QuickPay ApS til onlinebetaling (Dankort, Visa, Mastercard, MobilePay, ViaBill osv.) og E-conomic til fakturabetaling (Alm. faktura og EAN-faktura). Til afsendelse af vores nyhedsbreve bruger vi Ubivox. Din e-mailadresse sendes også til Trustpilot så du har mulighed for at dele din handelsoplevelse med andre. Vi fører anonymiseret statistik med Google Analytics og Google Adwords.

Vi har sikret os at virksomhederne som vi samarbejder med, overholder persondataforordningen og databeskyttelsesloven. Hvis samarbejdet kræver en databehandleraftale, har vi har indgået sådan en aftale med disse virksomheder, hvilket er vores garanti for, at de overholder gældende regler om beskyttelse af dine personoplysninger.

Oplysning, indsigelse, ændring, dataportabilitet og sletning

Du kan altid kontakte os for at få oplyst, hvilke af dine personoplysninger vi ligger inde med. Dette kan ske ved henvendelse til

William Dams Boghandel
CVR-nr. 25965809
Store Torv 7
Rønne

Tlf.: 56964600
E-mail: shop@williamdam.dk

Hvis der er fejl i vores oplysninger, kan du altid bede om at få dem rettet, så vi har de rigtige, lige som du har ret til at få udleveret oplysningerne i et almindeligt format (dataportabilitet). Har du ønsker om ændring eller dataportabilitet, er du også meget velkommen til at skrive til os på ovennævnte e-mailadresse.

Ønsker du ikke længere, at vi skal behandle dine personoplysninger, eller at vi skal begrænse behandlingen af dine personoplysninger, kan du også sende os en anmodning herom til ovennævnte e-mailadresse.

Hvis du har oprette en gæstekonto (uden kodeord) vil dine oplysninger (undtagen din e-mailadresse, hvis du har givet samtykke til behandling heraf med henblik på modtagelse af tilbud) blive slettet 6 måneder efter, at du har modtaget din vare.

Data til at genskabe fakturaen til en enkelt ordre gemmer vi i 5 år ifølge dansk bogføringslov.

Hvis du ønsker at trække dit samtykke til behandling af din e-mailadresse (så vi kan sende dig vores nyhedsbrev og relevante tilbud), kan det til enhver tid ske ved at trykke på et link i den enkelte nyhedsmail.

Hvis du ønsker at klage over den måde William Dams Boghandel (WilliamDam.dk) behandler dine personoplysninger, kan dette ske til Datatilsynet, på adressen Borgergade 28,5., 1300 København, telefon 331932 00 e-mail: dt@datatilsynet.dk.

Klageadgang

Hvis du vil klage over dit køb, skal du rette henvendelse til WilliamDam.dk på tlf 56964600 eller shop@williamdam.dk

Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til:

Center for Klageløsning
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
www.forbrug.dk

Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online

klageportal her - http://ec.europa.eu/odr

Links til eksterne sider

Forbrugerklagenævnet

Forbrugeraftaler

Handelsbetingelserne er senest opdateret d. 10-10-2018