Forlag: Gyldendal

• ISBN-13: 9788702241570
  • Udgave: 1. (01-02-2018)
  • Oplag: 1. (01-02-2018)
  • Indbinding: Andet
  • Mål og vægt: B: 214mm, H: 256mm, D: 12mm, Vægt: 506g

Louisiana markerer begyndelsen på sit 60 års jubilæumsår med en præsentation af Pablo Picassos originale keramiske arbejder. Med mere end 150 værker fra årene 1947-1964 er der tale om den første store udstilling i Skandinavien af en knap så kendt side af denne højt skattede kunstners virke.

I sommeren 1946 opholder Picasso sig i Golfe-Juan i Sydfrankrig. Sammen med en ven tager han til en keramikudstilling i Vallauris, et område kendt for sine mange keramiske værksteder. Den oplevelse bliver et vendepunkt for Picasso, der livet igennem søgte nye kunstneriske udfordringer i alle mulige slags materialer. Picasso kaster sig straks ud i eksperimentere med de forskellige keramiske materialer, oxider og glasurer, og det viser sig, at de keramiske processer og teknikker – specielt det uforudsigelige i selve brændingsprocessen, hvor særligt farverne er vanskelige at styre – virker som en stor og interessant udfordring for ham.

I 1948 får Picasso en fast plads i værkstedet Madoura og beslutter sig for at flytte permanent til Sydfrankrig. Den lysfyldte Middelhavsnatur, som i disse år definerer hans kunst, kommer også til at afspejle sig i de keramiske værker. Her producerer han – sideløbende med sine malerier, tegninger, skulpturer og grafiske arbejder – ca. 4.000 keramiske objekter. Nogle er bemalinger og bearbejdninger af tallerkener, kander og fade, som allerede var  i produktion på Madoura-værkstedet, andre er mere skulpturelle figurer, dyr, fauner og kvindefigurer, der vokser ud af Picassos fantasi, når det våde ler bliver formet