• ISBN-13: 9788792683205
  • Udgivelsesdato: 01-11-2017
  • Spilletid: 162 Minutter
  • Illustrator: Kirstine Sand
  • Filtype: zip_mp3
  • Filstørrelse: 113411 KB
Har du ofte brug for tid alene? Bliver du let overvældet, hvis der sker meget omkring dig? Har andre sagt, at du tænker for meget over tingene? I så fald er du nok introvert eller særligt sensitiv, eller måske er du midlertidigt eller af andre grunde i en følsom situation for eksempel på grund af stress, et traume eller lignende. Bogen giver gode råd og konkrete idéer til, hvordan du kan sætte grænser, beskytte dig mod overstimulering, nyde at være selskabelig på din egen måde og finde glæde og mening. ”Introvert eller særligt sensitiv” indleder med en beskrivelse af de to personlighedstyper og slutter med to nyudviklede selvtests, som kan give dig en idé om, hvor introvert eller sensitiv du er. Bogen er skrevet i et let tilgængeligt sprog med mange eksempler. Dens forfatter er psykoterapeut MPF og tidligere sognepræst.
120,50 kr

Min første bog: ”Elsk dig selv – en guide for særligt sensitive og andre følsomme sjæle” udkom første gang i 2010 og er blevet en bestseller i flere lande.

Siden har jeg lyttet til mange særligt sensitive og introverte i min psykoterapipraksis, og når jeg har holdt foredrag om emnet. De har fortalt mig om deres udfordringer, og jeg har rådgivet dem i, hvilke strategier der kan anvendes i forskellige situationer. Jeg har desuden også selv personligt som både introvert og særligt sensitiv gjort mig nye erfaringer, som jeg videregiver i denne bog.

Første kapitel beskriver den introverte personlighedstype, det særligt sensitive karaktertræk og det kraftigt-reagerende temperament.

De efterfølgende kapitler indeholder gode råd og konkrete forslag til, hvordan du kan sætte grænser, beskytte dig mod overstimulering, stå ved dig selv, nyde at være selskabelig på din egen måde og finde glæde og mening. I slutningen af bogen finder du to selvtests, hvor du kan få en idé om, hvor introvert eller sensitiv du er.

Jeg har gjort mig umage med at skrive bogen i et enkelt og letforståeligt sprog uden overflødige informationer. De mange konkrete eksempler er for de flestes vedkommende delvist opdigtede til pædagogisk brug. De indeholder typiske situationer og replikker, som jeg har hørt gennem mit mangeårige virke, først som sognepræst og siden som psykoterapeut. Enkelte af eksemplerne er autentiske og bragt i anonymiseret form med den pågældende persons tilladelse.

Når jeg bruger ordet ”ekstrovert” i denne bog, mener jeg det præcis, som C. G. Jung allerførst beskrev det. Når den amerikanske psykolog og forsker Elaine Aron bruger betegnelsen ”særligt sensitiv, socialt ekstrovert”, er det ikke helt det samme, hun mener. Alle særligt sensitive har nemlig en hel del introversion i sig. Det vil jeg uddybe i kapitel 1.