Forlag: Forlaget Mellemgaard

• ISBN-13: 9788797032800
  • Udgave: 1. ebogsudgave
  • Udgivelsesdato: 28-01-2018
  • Sideantal: 78 Sider
  • Filstørrelse: 1419 KB
Mediepsykologi – Retninger – Fremtid tager udgangspunkt i den nye bekendtgørelse for psykologi på de gymnasiale uddannelser. De unge navigerer som digitale indfødte rundt på sociale medier og anvender ny teknologi. Forfatterne ønsker at bidrage til at gøre målgruppen bevidst om etik, digital dannelse og fordele og ulemper ved at bruge de sociale medier (SoMe). I disse overvejelser indgår også, at forfatterne med bogen vil bidrage til, at unge ikke bare følger den sociale smitte-/lemmingeffekt, som opslag på nettet kan have. De unge skal få en forståelse for og en bevidst viden om den digitale verden og lære, hvordan de selv kan have indflydelse på, hvordan de bruger de sociale sider, og hvordan det påvirker identitetsdannelsen. Bogen trækker tråde til andre psykologiske retninger, hvor det er naturligt. Desuden kan bogen bruges som afsæt til tværfagligt samarbejde mellem psykologi og andre fag på ungdomsuddannelsen. I bogen er der interviews med fagpersoner, som har fingeren på pulsen i forhold til unge. Der er progression i kapitlerne i forhold til selvstændighed og besvarelse af opgaver. Undervisere og studerende på andre uddannelser med interesse for mediepsykologi kan også få udbytte af bogen, selvom bogen primært henvender sig til gymnasiale uddannelser, men undervisere og studerende på andre uddannelser med interesse for mediepsykologi kan også få udbytte af bogen Om forfatterne Jytte Lund Larsen er cand.pæd i tysk, pædagogik og psykologi og sidefag i psykologi. Co-active coach, cpcc, journalist. Censor på videregående uddannelser. Lektor på VUC & hf i Nordjylland. Forfatter til fagbøger og skønlitteratur. Torben Christensen er uddannet cand.scient. i biologi og idræt samt ph.d. i psykologi og har desuden en officersuddannelse bag sig. Torben har mange års undervisningserfaring fra både STX, Københavns Universitetet og VUC og er nu ansat på KVUC. Sideløbende arbejder han som censor på Akademiøkonom-uddannelsen i Velfærd – undervisning - sundhed samt med forfatterskab til andre kommende bøger.
144,- kr

Mediepsykologi – Retninger – Fremtid tager udgangspunkt i den nye bekendtgørelse for psykologi på de gymnasiale uddannelser. De unge navigerer som digitale indfødte rundt på sociale medier og anvender ny teknologi. Forfatterne ønsker at bidrage til at gøre målgruppen bevidst om etik, digital dannelse og fordele og ulemper ved at bruge de sociale medier (SoMe). I disse overvejelser indgår også, at forfatterne med bogen vil bidrage til, at unge ikke bare følger den sociale smitte-/lemmingeffekt, som opslag på nettet kan have. De unge skal få en forståelse for og en bevidst viden om den digitale verden og lære, hvordan de selv kan have indflydelse på, hvordan de bruger de sociale sider, og hvordan det påvirker identitetsdannelsen.

Bogen trækker tråde til andre psykologiske retninger, hvor det er naturligt. Desuden kan bogen bruges som afsæt til tværfagligt samarbejde mellem psykologi og andre fag på ungdomsuddannelsen. I bogen er der interviews med fagpersoner, som har fingeren på pulsen i forhold til unge. Der er progression i kapitlerne i forhold til selvstændighed og besvarelse af opgaver. Undervisere og studerende på andre uddannelser med interesse for mediepsykologi kan også få udbytte af bogen, selvom bogen primært henvender sig til gymnasiale uddannelser, men undervisere og studerende på andre uddannelser med interesse for mediepsykologi kan også få udbytte af bogen

Om forfatterne

Jytte Lund Larsen er cand.pæd i tysk, pædagogik og psykologi og sidefag i psykologi. Co-active coach, cpcc, journalist. Censor på videregående uddannelser. Lektor på VUC & hf i Nordjylland. Forfatter til fagbøger og skønlitteratur.

Torben Christensen er uddannet cand.scient. i biologi og idræt samt ph.d. i psykologi og har desuden en officersuddannelse bag sig. Torben har mange års undervisningserfaring fra både STX, Københavns Universitetet og VUC og er nu ansat på KVUC. Sideløbende arbejder han som censor på Akademiøkonom-uddannelsen i Velfærd – undervisning - sundhed samt med forfatterskab til andre kommende bøger.