• Oplag: 1. (27-06-2013)
  • Første udgivelsesår: 2013
  • Sideantal: 268
  • Indbinding: Paperback
  • Mål og vægt: B: 154mm, H: 230mm, D: 18mm, Vægt: 452g

Levering: 2 - 5 hverdage

Denne antologi giver en grundlæggende indføring i den menneskeretlige tænkning generelt og i specifikke persongruppers sociale og civile og politiske menneskerettigheder. Den behandler menneskeretsprincipper i sagsbehandling og praktisk socialt-, pleje- og behandlingsarbejde, og skriver sig ind i den løbende debat om etiske dilemmaer, som opstår i al socialt arbejde. Bogen tager udgangspunkt i dansk ret og Danmarks internationale menneskerettighedsforpligtelser på såvel civile og politiske som sociale og økonomiske områder i forhold til socialt arbejde i bredeste forstand. Indholdsoversigt Forord Anvendte forkortelser Kapitel 1. Danmarks nationale og internationale menneskeretlige forpligtelser – af Ida Elisabeth Koch Kapitel 2. Borgerens retsstilling og menneskerettigheder i den sociale forvaltning – af Ingelise Bech Hansen Kapitel 3. Menneskeretlige dilemmaer i praktisk socialt arbejde – af Jannie Dyring Kapitel 4. Retten til et familieliv – for børn og forældre – af Annette Kronborg & Idamarie Leth Svendsen Kapitel 5. Børns rettigheder – af Anette Faye Jacobsen Kapitel 6. Ældres rettigheder – af Ditte Bentzon Goldschmidt Kapitel 7. Flygtninges og indvandreres menneskerettigheder – af Peter Starup Kapitel 8. Handicappede menneskers rettigheder – af Birgitte Kofod Olsen Kapitel 9. Psykiatriramtes rettigheder – af Karl Bach Jensen Kapitel 10. Stofbrugeres rettigheder – af Emil Kiørboe og Nanna W. Gotfredsen Kapitel 11. Hjemløses rettigheder – af Tage Gøttsche Kapitel 12. Prostitueredes og handlede menneskers rettigheder – af Nell Rasmussen Litteratursøgning om menneskerettigheder – af Karen Lise Thylstrup Oversigt over love, konventioner og anden international ret Forfatterliste