Den Danske Sangskat 2

Den Danske Sangskat 2

VNR: 747313324330

Genudgivelsen af Musica Fictas og min serie af Den Danske Sangskat fortsætter her med sange der knytter sig til hele den danske historie.Den første, de danske folkesange, går helt tilbage til den ældst kendte melodi med en dansk tekst og går frem til 1800-tallet, da der stadig var noget man faktisk kunne kalde Danske Folkesange. Disse skønne eksempler på folkets egen finslibning af et musikalsk og et tekstligt materiale. Og det er jo nok denne raffinering af sangene som gør dem så slidstærke. Et kunstnerisk og følsomt pust fra folkets dyb, levende gennem århundreder. Og nogle af dem lever da som folkesange endnu, tænk bare på "Det var en lørdag aften" eller "En yndig og frydefuld sommertid". På denne CD havde vi også fornøjelsen af Poul Høxbros medvirken på Pibe og Tromme. Meget af folkemusikken blev jo både sunget og spillet.I H C Andersen-året 2005 udgav vi naturligt nok en CD med musik til Andersen-tekster. Her forekommer der også en folkesang som Andersen skrev ny tekst til, men det meste udgøres af Andersens samtidige komponister som følte sig inspireret af hans tekster. Men senere og tilmed nulevende komponister har også bidraget, og her fortjener vel Fuzzy's "Konen med æggene" e særlig cadeau, men vi har forsøgt at vise hvordan HC Andersen stadig kan inspirere i vor tid.Børnesangene derimod, der har vi holdt os til det lidt ældre repertoire, - det mange associerer med "De små synger". Men næsten alle sangene her er i nye arrangementer, hvilket gerne skulle kaste nyt lys over de elskede gamle sange. Børnesange i vor tid er kraftigt domineret af importeret og tyndbenet stof. Det er som om pædagogerne tror at man ikke kan byde børn noget men substans. Eller også er det fordi de ikke ved bedre. I hvert fald kan man se at hele børnesangsrepertoiret stort set er gået tabt. Der er kun Mariehønen Evigglad og Jeg ved en lærkerede tilbage, og dem har vi derfor også taget med her. Men der er rigtig mange andre af de bedste af de gamle 1800-tals-klassikere som også er her. Og så har vi fået nogle børn til at synge en del af sangene, akkompagneret af Musica Ficta. Bo Holten