Professionsdannelse på tværs: Samarbejde og faglighed i og omkring den nye folkeskole (Bog, Hæftet, Dansk)

Professionsdannelse på tværs: Samarbejde og faglighed i og omkring den nye folkeskole (Bog, Hæftet, Dansk)

Forfattere: Hans Henrik Hjermitslev, Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen & Bo Morthorst Rasmussen


Nedsat pris! Professionsdannelse på tværs: Samarbejde og faglighed i og omkring den nye folkeskole

Forlag: Djøf Forlag

  • Type: Bog
  • Format: Hæftet
  • Sprog: Dansk Sprog: Dansk
  • ISBN-13: 9788757436983
  • Udgave: 1. (15-11-2017)
  • Oplag: 3. (12-07-2021)
  • Første udgivelsesår: 2017
  • Originalsprog: Dansk
  • Sideantal: 380
  • Indbinding: Hæftet
  • Mål og vægt: B: 155mm, H: 230mm, D: 20mm, Vægt: 682g

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

Folkeskolereformen fra 2014 har stillet øgede krav til det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger og til skoleledelsens evne til at organisere samarbejdet og etablere en åben skole i samspil med det omgivende samfund.


Dette øgede samarbejde betyder, at det er vigtigt at diskutere læreres, pædagogers og skolelederes professionsdannelse, da viden om de enkelte professioners faglighed og identitet skaber grundlaget for et optimalt tværprofessionelt samarbejde.


I denne antologi undersøger en række forskere professionsdannelse og samarbejde i den nye folkeskole. Bogen tilbyder dermed viden om og værktøjer til folkeskolens parter, så de i højere grad kan forstå hinandens udgangspunkter og således også forbedre skolens praksis.



Indhold

Forord

Kapitel 1. Indledning: Professionsdannelse i den nye folkeskole

Hans Henrik Hjermitslev, Thomas R.S. Albrechtsen og Bo Morthorst Rasmussen


DEL 1. Historiske og teoretiske perspektiver

Kapitel 2. Fra kald til konkurrencestat – Pædagogernes og lærernes professionsdannelse i det 20. og 21. århundrede

Hans Henrik Hjermitslev

Kapitel 3. Professionsdannelse og tværprofessionel teori og forskning

Bo Morthorst Rasmussen 


DEL 2. Samarbejde mellem lærere og pædagoger

Kapitel 4. Pædagogers samarbejde med lærerne – Paradokser mellem skolepraksis og skolereformen fra 2014 

Cristina Daniela Gulløv

Kapitel 5. Dramapædagogik som et fælles mål for det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger

Bolette Kvist

Kapitel 6. Både lærere og pædagoger underviser og opdrager!

Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen

Kapitel 7. Lærer-pædagog-samarbejdet kan bidrage til at løfte dannelsesopgaven i skolen

Rikke Osbahr Ebsen

Kapitel 8. Et socialkonstruktionistisk blik på pædagoger og læreres forståelser af egen og hinandens faglighed

Lene Krogstrup Jakobsen

Kapitel 9. Samarbejde om børns deltagelse

Christina Holm Poulsen


DEL 3. Organisation og ledelse

Kapitel 10. Mellem skole og forvaltning – hvordan skoleledere skaber mening ud af kommunal professionsdannelse

Thomas R.S. Albrechtsen og Michael Normann Christiansen

Kapitel 11. Ingen ledelse og intet målrettet tværprofessionelt  samarbejde uden følgeskab!

Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen

Kapitel 12. Den uformelle kommunikation har stor betydning for det tværprofessionelle samarbejde i skolen

Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen


DEL 4. Skolen i samfundet

Kapitel 13. Den åbne og den lukkede skole

Alexander von Oettingen

Kapitel 14. 1+1=3 – Om potentialer i samarbejdet mellem folkeskolelærere og musikskolelærere

Else Marie Okkels

Kapitel 15. Tidlig literacy på tværs

Lene Illum Skov

Kapitel 16. Samarbejde på tværs – netværk og fællesskaber i børnehøjde

Betina Lykke Bergmann, Connie Kock og Elin Holm Rasmussen

Bidragydere

Læsernes anmeldelser (0)