• Første udgivelsesår: 2022
  • Illustrator: Niels Roland
  • Sideantal: 40
  • Indbinding: Hardback
  • Mål og vægt: B: 174mm, H: 256mm, D: 10mm, Vægt: 375g

Nu i 3. reviderede oplag med den seneste forskning om Jellingstenen.
Runerne er den første skrift, der blev nedfældet i Norden. De blev opfundet omkring år 150, og har været i brug mere eller mindre lige siden. Gennem runerne får vi adgang til fortidens verden. Vi kan læse navne på fortidens mennesker, og vi kan lære lidt om, hvad de gjorde, hvordan de var beslægtede og somme tider hvordan de døde. Gennem runerne taler de direkte til os.
I "Runernes verden" bliver runernes historie præsenteret i tegneserieform af en historiker, en runeforsker og videnskabstegner, og vi gør det på grundlag af de originale indskrifter. Tegningerne bygger på arkæologiske og fund og historiske kilder, men i billederne og fortællingen tager vi os også nogle kunstneriske friheder; for eksempel har vi bedt tre skikkelser fra fortiden om at hjælpe os med at fortælle runernes historie gennem deres næsten to tusind år; en gud, en dronning og en håndværksmester.
Runerne ændrede sig en del i de mange år, de var i brug. Der findes i grove træk tre forskellige runerækker fra Norden. Hæftet her er derfor delt ind i tre dele, med hver sin runerække: Odin fortæller om de første runer, fra ca. år 150 til år 800. Dronning Thyra fortæller om de mellemste runer fra ca. 800 til 1000, og smedemesteren Jakob Rød fortæller om de seneste runer, som var i brug fra omkring år 1000 og fremefter.
I slutningen af hvert afsnit får vi så ekspert fra nutiden til at sætte runerne på plads i en større sammenhæng. Hun vil også præsentere de tre runerækker, eller futharker som de kaldes, så du selv kan begynde at skrive med runer.
Bagerst finder du en oversigt over alle hæftets originale runeindskrifter, samt nogle links og bogtitler, hvor du kan få mere at vide.