Af: Charlotte Dinge

Forlag: Aventura

• ISBN-13: 9788799797783
  • Udgivelsesdato: 14-12-2014
  • Fagredaktør: Inge Lund
  • Filstørrelse: 7250 KB
Spaniernes Jul Spaniernes jul handler om spaniernes måde at fejre julen på. Den begynder omkring 1. december og varer til og med 6. januar. De har både religiøse og sociale arrangementer samt sportsaktiviteter. De bygger flotte julekrybber, som folk valfarter til. Selve julen er religiøs- og et familieanliggende. Deres jul slutter efter Hellig Tre Kongers dag den 6. januar.
60,- kr

Kapitel 1 Den offentlige og private julefest Kapitel 2 De Hellige Trekonger Kapitel 3 Den levende julekrybbe i Elche Kapitel 4 Julekrybben på la Glorieta, Elche

Kapitel 1 Den offentlige og private julefest Spanierne fejrer jul fra 1. december til og med 6. januar. Dette kapitel beskriver deres offentlige og private julefest. Kapitel 2 De Hellige Trekonger Her hører man om deres fejring af De hellige Trekonger, der går tolv dage for at finde ”Jødernes konge”. Det er en offentlig og smuk fest, som varer adskil-lige timer den 5. januar om aftenen.

Kapitel 3 Den levende julekrybbe i Elche Nabobyen Elche er ret speciel og i sig selv et besøg værd. De har udvidet den offenlige julefejring ved af opføre en kulisseby fra perioden omkring Jesus fødsel, hvor folk er i dragter fra den tid. Ved byporten står en romersk sodat vagt, hvorefter man går ind i en palæstinensisk bygade, hvor de handlende står udenfor deres huse og faldbyder deres varer. For enden af gaden finder man krybben med Jesusbarnet og den hellige familie. Kapitel 4 Julekrybben på la Glorieta, Elche Denne julekrybbe er et sandt kunstværk med små figurer og huse fra tiden om-kring Jesusbarnets fødsel. Man ser kryb-ben, hvor barnet er født, flugten til Egypten, landskaberne og det daglige liv på daværende tidspunkt.