Bemærk: Kan leveres før jul.
Forventes på lager: 05-11-2025
Med sine billeder af den lyse sommernat og tusmørkets vemod har det nordiske stemningsmaleri en nærmest ikonisk status i kunsthistorien. Det var dog ikke kun i Norden, man dyrkede den blå time med dens drømmeagtige syn af skumringstimen. Begyndelsen til genren stemningsmaleri skal findes allerede i 1880’ernes internationale kunstmiljø i Frankrig. Mange nordiske kunstnere rejste dengang til Paris, der med sit rige udstillingsliv var centrum for mødet med nye tendenser, og i kunstnerkolonier som Pont-Aven og Grez-sur-Loing dyrkede de det moderne friluftsmaleri i et gråtonet dagslys eller i døgnets sene timer. Her blev kunstnere som Christian Skredsvig, Kitty Kielland, Nils Kreuger, P.S. Krøyer og Viggo Pedersen i stigende grad påvirket af et kontemplativt, poetisk og drømmende univers.
Kunsthistoriker Marianne Saabye undersøger forbindelserne mellem periodens naturalistiske strømninger og de nye tendenser i maleriet og kortlægger de nordiske kunstneres relationer i det franske kunstliv. Forfatteren kaster dermed nyt lys over det nordiske stemningsmaleris tidlige periode, der tegner sig som en selvstændig, fransk påvirket udvikling.
| Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
| Forfatter | Marianne Saabye |
| Type | Bog |
| Format | Indbundet |
| Sprog | Dansk |
| Udgave | 1. (05-11-2025) |
| Oplag | 1. (05-11-2025) |
| Første udgivelsesår | 2025 |
| Originalsprog | Dansk |
| Sideantal | 279 |
| Indbinding | Indbundet |
| Mål og vægt | B: 256mm, H: 327mm, D: 28mm, Vægt: 1833g |
| ISBN-13 / EAN-13 | 9788775973873 |