Beskrivelse
Klasselærerenes forord:
Denne bog er blevet til i løbet af det første år i 1. klasse.
Vi lærere kunne godt tænke os, at eleverne allerede fra starten af 1. klasse havde mulighed for at udtrykke sig skriftligt. Vi havde fået fingre i bogen "Nej farfar, for vi børnestaver" og var blevet grebet af de ideer om læse/skriveindlæring, der beskrives der.
Metoden kræver en del af alle parter, bl.a. at forældre og andre voksne ikke direkte må gå ind og rette i børnenes skrivning.
Vi lærere har tilpasset metoden til vore børn og vores temperament og har således hele tiden "voksenskrevet" historierne ind på computer og derefter "udgivet" dem til en mappe i klassen med en illustration, eleven selv har valgt.
Eleverne har i forhold til, hvad vi tidligere har haft erfaringer med, været meget entusiastiske og fuldstændig grebet af at skrive og komme ud med tanker og fantasi. Ligesom deres skrivefærdigheder ligger på et ret højt niveau.
Historierne i denne bog er et udvalg af, hvad eleverne selv har ment var deres bedste historie.