Bemærk: Kan leveres før jul.
Forventes på lager: 02-01-2012
I dag tænker de færreste sikkert på, at der for over 40 år siden blev bygget busser i Svendborg. Denne bog fortæller ikke bare bushistorie, men også lokalhistorie. I korte træk lyder historien således:
Efter en mislykket satsning på eksport af lystfartøjer til USA valgte ejerne af Svendborgsund Yacht og Bådeværft i 1949 at omdanne værftet til en karrosserifabrik.
Virksomheden tog navneforandring til A/S Smith, Mygind og Hüttemeier, Svendborg, og straks fra begyndelsen satsede virksomheden på industriel fremstilling af karrosserier i større serier ved brug af nye metoder og materialer.
Satsningen lykkedes kun delvist, men i mange år kørte passagererne i provinsens største byer (f.eks. Aarhus, Aalborg og Odense)i busser, der var fremstillet i Svendborg, ligesom passagererne på DSB’s busruter i hovedstadens periferi også gjorde det. Konkurrencen mellem de dengang mange danske karrosserifabrikker var hård, og trods moderne produktionsmetoder kunne Nordisk Karosserifabrik - som var navnet siden 1956 - ikke stå distancen, og i 1969 lukkede virksomheden.
I fabrikkens knap 20 årige levetid fremstillede den karrosserier til ca. 400 busser, hvortil kom andre specialkarrosserier. Bogens illustrationer giver et godt indblik i såvel fabrikkens alsidighed som i karrosserityperne.
| Forlag | J-bog |
| Forfatter | Jens Birch og Lars Ersgaard |
| Format | Indbundet |
| Sprog | Dansk |
| Udgave | 1. (02-01-2012) |
| Oplag | 1. (02-01-2012) |
| Første udgivelsesår | 2012 |
| Originalsprog | Dansk |
| Indbinding | Indbundet |
| Mål og vægt | B: 209mm, H: 211mm, D: 10mm, Vægt: 394g |
| ISBN-13 / EAN-13 | 9788799154074 |