Beskrivelse
Den første danske bog om social innovation og det oversete vækstfænomen socialt entreprenørskab. Et opsigtsvækkende bidrag til den igangværende debat om, hvad Danmark skal leve af i fremtiden. En vigtig inspirationskilde for erhvervsledere, politikere, iværksættere og samfundsengagerede borgere.
Er det muligt at tjene både mennesker og penge? Ja. Etik, ansvarlighed og bæredygtighed er kommet på erhvervslivets dagsorden. Nobels Fredsprisvinder 2006, bankmanden Muhammad Yunus, virksomhederne The Body Shop, Ben & Jerry´s, Whole Foods Market, Stonyfield Farm og danske Merkur Bank har allerede vist, at det er muligt at tjene godt og gøre godt. De udgør den synlige top i underskoven af pionerer, som baner veje for bæredygtig innovation, der løser samfunds-problemer, indfrier menneskers behov og skaber nye forretningsmuligheder.
De nye pionerer bringer en lang række danske og internationale eksempler på etablerede virksomheder og sociale innovatører, som udfordrer gamle logikker og skaber mere balanceret vækst. Bogen bærer mange spændende budskaber, og besvarer spørgsmål som: Er der penge i idealisme? Kan kapitalister være sociale? Hvad er social innovation? Hvem er de sociale entreprenører? Hvad kan stat og erhvervsliv lære af dem? Og hvordan kan Danmark bruge dette vækstfelt som en del af sin globaliseringsstrategi?