Det flerstemmige klasserum: skrivning og samtale for at lære (Bog, Hæftet, Dansk) af Olga Dysthe

Det flerstemmige klasserum: skrivning og samtale for at lære (Bog, Hæftet, Dansk)

Af: Olga Dysthe


Nedsat pris! Det flerstemmige klasserum: skrivning og samtale for at lære

Forlag: Klim

  • Type: Bog
  • Format: Hæftet
  • Sprog: Dansk Sprog: Dansk
  • ISBN-13: 9788777246838
  • Udgave: 1. (21-07-1997)
  • Oplag: 3. (26-04-2005)
  • Første udgivelsesår: 1997
  • Originaltitel: Det flerstemmige klasserommet
  • Oversætter: Ib Høy Hansen
  • Illustrator: Liv Dysthe Sønderland
  • Originalsprog: Norsk
  • Sideantal: 255
  • Indbinding: Hæftet
  • Mål og vægt: B: 154mm, H: 230mm, D: 20mm, Vægt: 468g

Bemærk: Kan leveres før jul

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Alle Kategorier som dette produkt er en del af

  = Emner / kategorier
  = Sektioner / guides
  = Specialsider
  = Kampagner

Beskrivelse

I ‘Det flerstemmige klasserum’ møder vi tre forskellige klasser, Baywater- og Greyville-klasserne fra USA og Nordby-klassen fra Norge. Klasserne har det til fælles, at lærerne på forskellig måde bruger skrivning og samtale som redskaber for læring, og bogen koncentrerer sig om, hvordan læringsmuligheder skabes. Vi kommer tæt ind på elever fra forskellige samfundslag og etniske kulturer – og på lærere, der har mod til at gå nye veje. Lærere, der styrker læreprocesserne og tilstræber flerstemmighed i klasserne ved at
• gøre lærerens stemme til én af de mange stemmer, der lyttes til
• bringe eleverne i dialog – både med hinanden og med stoffet
• etablere et aktivt samspil mellem mundtligt og skriftligt
• og arbejde bevidst med elevernes brug af sproget, uanset fag.
‘Det flerstemmige klasserum’ bygger på et sociokulturelt og interaktivt syn på undervisning og læring – med teoretisk inspiration fra blandt andre Bakhtin, Vygotsky og Lotman. Men den konkrete hverdag i klasserummet er bogens “forskningsarena”, og lærere og lærerstuderende på alle niveauer vil kunne bruge dens overvejelser og ideer i deres klasserum.
“Bogen er en optimistisk demonstration af, hvordan det er muligt at ændre klasserummet fra enstemmighed til flerstemmighed og frugtbar dialog gennem et sejt og tålmodigt arbejde med at give eleverne stemme i klasserummet ... Det, som Olga Dysthe med Bakhtin som udgangspunkt kan bidrage med i en tid, hvor mange lærere udsættes for kritik og let kan komme til at føle afmagt, er både nogle overordnede betragtninger om sprog og undervisning og nogle yderst konkrete forslag til, hvordan man kan tilrettelægge undervisning.”
– skriver Birte Sørensen i sit forord til bogen.

Læsernes anmeldelser (0)