Forventes på lager: 24-02-2016
Bogen er skrevet til undervisningen i samfundsfag i grundskolen og på ungdomsuddannelserne og analyserer fagets formål og didaktiske formåen.
Gennem historiske analyser af fagets historie i folkeskolen og gymnasiet indkredser forfatterne samfundsfags grundlæggende formål og indhold, som har varieret over tid og skoleform. På trods af variationen viser forfatterne, hvordan faget indeholder fire typer, som i praksis altid er til stede i det ene eller andet blandingsforhold: (i) Samfundsfag som samtale/livsverden, (ii) Samfundsfag som faglige metoder, (iii) Samfundsfag som indhold i form af samfundsmæssige processer og strukturer og (iv) Samfundsfag som videnskabsdiscipliner. Hver type diskuteres i forhold til fagets dannelses- og kompetencemål.
Bogen giver også et udblik til samfundsfag i de nordiske lande og i Tyskland. Didaktisk-metodiske spørgsmål behandles ligeledes i bogen, herunder spørgsmål om aktualitet, tematisk tilrettelæggelse og induktiv undervisning, som spiller en stor rolle i faget. Endelig lægges der stor vægt på skrivning i samfundsfag. Forfatterne slutter derfor bogen af med en introduktion til forståelse af de forskellige skriftlige eksamensgenrer.
Bogen indgår i serien Didaktik, der er målrettet grundskolen og ungdomsuddannelserne. Alle bøger i serien går praktisk til værks, er fyldt med øvelser og baseret på den nyeste forskning inden for området.
| Forlag | Bogforlaget Frydenlund A/S |
| Forfatter | Torben Spanget Christensen |
| Type | Ebog |
| Format | epub |
| Sprog | Dansk |
| Udgivelsesdato | 24-02-2016 |
| Sideantal | 193 Sider |
| Filtype | epub |
| Filversion | 3.0 |
| Filformat | Reflowable |
| Filstørrelse | 1410 KB |
| Kopibeskyttelse | DigitalVandmaerkning |
| Datamining | Ikke tilladt |
| ISBN-13 / EAN-13 | 9788771186222 |