Det danske landskab har over de seneste 200 år ændret sig dramatisk. Større og større områder er blevet opdyrket, og byer og veje har erobret det meste af landet. Vi mennesker sætter... Læs mere
Sprogforum 65 sætter fokus på det komplekse begreb literacy og belyser resultaterne af tre årtiers udvikling i synet på læsning og skrivning fra at være en individuel færdighed til... Læs mere
Elever går i skole for at lære noget. Om livet og for livet. Skolen er bare ikke lig med livet. Den er et nødvendigt skridt på den vej, vi alle sammen skal gå for at blive... Læs mere
I middelalderen blev et meget stort antal kirker opført i Danmark. Der var oftest tale om massive konstruktioner i granit og tegl, og det kan være svært at forestille sig,... Læs mere
Stephan Hurwitz (1901-1981) var professor i straffe- og procesret, Danmarks første ombudsmand – og en af sin tids helt store jurister. Flere generationer... Læs mere
Landsforræder, lykkeridder og tragisk helt. Mange etiketter er blevet hæftet på Johann Friedrich Struensee. Både da han levede, og efter at han i 1772 blev henrettet på skafottet. Det var... Læs mere
Det er ikke særligt pænt at svare igen. Undtagen når det gælder ansvar. I lige præcis det tilfælde udgør vores svar bogstaveligt talt selve essensen. Det er dog op til os... Læs mere
Køn er ikke bare biologi, men også kultur og vaner, som vi selv skaber. Ikke mindst i skolen. Derfor må vi undgå at komme børn og deres køn i kasser og i stedet udfordre påstande... Læs mere
De fleste af os elsker kød, og bare tanken om fedtdryppende steaks får munden til at løbe i vand. Men kød er ikke så uskyldig en næringskilde, som supermarkederne gerne vil bilde os ind. Millioner... Læs mere
Opmærksomhed er et flyvsk fænomen. Og det kan være svært at få børn og unges opmærksomhed. Derfor er begrebet også essentielt i det pædagogiske arbejde – og i den moderne... Læs mere
Danmark mødte verden, da tyrkere kom til landet i midten af 1960’erne. Og verden mødte den danske velfærdsstat. Skulle velfærdsstaten også beskytte folk fra andre... Læs mere
Det er aldrig et barns skyld, hvis det bliver mobbet i skolen. Uanset om det sker i undervisningen, i frikvartererne eller på de sociale medier. Årsagerne skal findes i fællesskabet. Derfor må lærere se på kulturen i klassen, når de vil forebygge og forhindre mobning.