Beskrivelse
Selvstændigt udviklet teori og modeller om læring, kompetenceudvikling mv. Selve kompetencebegrebet diskuteres og defineres.
Bogen indeholder en gennemarbejdet model for hvorledes man præcist kan definere ´en kompetence´ som mål for læring. Modellen har fire dimensioner:
1) Den kvalitative faglighed.
2) Den kvantitative faglighed.
3) Den psykologiske læringsmåde.
4) Kontekstdimensionen vedr. Anvendelsessammenhængen.
Endvidere diskuteres hvilke ´metodegrupper´ som skal bruges ved udviklingen af de fire dimensioner i kompetencemodellen. I den forbindelse problematiseres og afvises ´metodefriheden´ og ´korrespondencetesen´ formuleres: At den pædagogiske metode styrer aktiveringen af den psykologiske læringsmåde, og derfor ikke er valgfri når kompetencemålet er fastlagt.
Grundlaget for bogen er forfatterens mangeårige forsknings- og konsulentvirksomhed. Specielt ved bogen er, at det er en ´stand alone´ fremstilling, dvs. at den ikke explicit diskuterer og henviser til anden pædagogisk-psykologisk teoridannelse.
Tilhørende bogen vedlægges et teksthæfte på 32 sider med resume af bogen og temaindex.