Bemærk: Kan ikke leveres før jul.
Forventes på lager: 01-01-2002
Videoeksempler medfølger på 2 CD´er.
Mening og Deltagelse drejer sig om, hvordan deltagelse bliver meningsfuld for småbørn, der deltager i "elementær undervisning" under ledelse af en musikpædagog og sammen med deres forældre, dagplejemødre eller børnehave. Afhandlingens hovedærinde er at forstå, hvordan musik, bevægelse og sociale samspil medvirker til forskellige deltagerstrategier.
Undersøgelsens teoretiske udgangspunkt er overvejende fænomenologisk og er særligt inspireret af Maurice Merleau-Pontys idé om 'den levende krop', men også af psykologen Daniel Sterns børnesyn og opfattelse af kroppen og globale perceptionsformer.
Et gennemgående begreb er ´intentionalitet´ i den fænomenologiske dobbeltbetydning "at være rettet mod og af noget meningsfuldt", idet "den levede krop" i sig selv er meningsskabende.
Den beskrevne synsmåde synliggør aspekter af mening, der måske ellers er underforståede, ikke reflekterede eller evt. helt oversete. Børns deltagerstrategier i elementær musikundervisning beskrives i denne undersøgelse som ikke-hierarkiske, varierede og diskontinuerlige.
| Forlag | Danmarks Pædagogiske Universitet, Institut for Curriculumforskning |
| Forfatter | Sven-Erik Holgersen |
| Type | Bog |
| Sprog | Dansk |
| Udgivelsesdato | 01-01-2002 |
| Oplagsdato | 01-01-2002 |
| Første udgivelsesår | 2002 |
| Sideantal | 282 |
| ISBN-13 / EAN-13 | 9788777019401 |