Bemærk: Kan leveres før jul.
Forventes på lager: 05-05-2015
Med det moderne gennembrud indledes en række brydninger i børnehavepædagogikkens historie. Ud røg i første omgang de gamle asylers mål om at ’åbne børnenes hjerter for fromhed og gudsfrygt’. Ind kom Fröbels pædagogik, der i Danmark hurtigt skulle blive forbundet med tidens nye videnskabelige idealer for børne-og udviklingspsykologi.
Siden har pædagogiske ideer, teorier og ideologier tørnet sammen. Centralt i dette bind står striden om grundlaget for pædagogfagets viden. På tværs af historien behandles fire afgrænsede perioder fra 1870 til i dag.
Vi følger de dominerende aktører og deres ideer i moderniseringen af Fröbels tænkning og i bruddet med den, efterhånden som Montessoris udviklingspædagogik vinder udbredelse i 1920’ernes Danmark. Vi overværer kampen mellem 1960’ernes vækstpædagogik og de nye og mere strukturerede former for børnepædagogik, der i 70’erne sætter temaet ’socialisering’ i centrum. Endelig får vi indblik i det fokus på læring og kompetenceudvikling, der har præget synet på børn og barndommen siden midten af 1990’erne.
Bogens forfattere: Søs Bayer, Bjørn Hamre, Anette Eklund Hansen, Christian Sandbjerg Hansen, Jens Erik Kristensen
| Forlag | U Press |
| Forfattere | Søs Bayer, Jens Erik Kristensen m.fl. |
| Type | Bog |
| Format | Hæftet |
| Sprog | Dansk |
| Udgave | 1. (05-05-2015) |
| Oplag | 1. (05-05-2015) |
| Første udgivelsesår | 2015 |
| Fagredaktør | Søs Bayer og Jens Erik Kristensen |
| Originalsprog | Dansk |
| Sideantal | 239 |
| Indbinding | Hæftet |
| Mål og vægt | B: 176mm, H: 241mm, D: 16mm, Vægt: 524g |
| ISBN-13 / EAN-13 | 9788793060241 |