Forventes på lager: 07-06-2016
I dette hæfte, som introducerer til kompetenceområdet Fortsat læsning og skrivning (4.-10. klassetrin), præsenterer Mette Vedsgaard Christensen forskellige syn på sprog og tekster. I hæftet lægges særlig vægt på at fremstille teorier om tekster og genrer, der demonstrerer forskelle mellem henholdsvis form- og funktionstilgange til genrebegrebet.
Efter et kort historisk rids over forskellige skrivedidaktikker diskuteres pædagogiske teoriers di daktisering i skriveundervisningen. Genrepædagogikkens skrivedidaktik beskrives og forklares, og der lægges især vægt på den læringsteoretiske baggrund for genrepædagogikkens faseopdelte undervisning i skrivning og tekster. Hæftets fremstillingsform veksler mellem teoretiske forklaringer og undervisningsklip konkrete undervisningsaktiviteter, som illustrerer teori og metode i praksis. Især de modellerende og stilladserende princippers teori og praksis beskrives og konkretiseres.
Hæftet afsluttes med et bud på, hvordan elevers skrivning kan evalueres systematisk og på et ekspliciteret tekst- og sprogteoretisk grundlag. Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.
| Forlag | Samfundslitteratur |
| Forfatter | Birgit Vrå |
| Type | Ebog |
| Format | |
| Sprog | Dansk |
| Udgivelsesdato | 07-06-2016 |
| Serie | Lærerprofiler i dansk-nye mål og kompetencer |
| Serienummer | Kapitel 2 i bind 3 |
| Sideantal | 60 Sider |
| Filtype | |
| Filstørrelse | 3224 KB |
| Kopibeskyttelse | DigitalVandmaerkning |
| Datamining | Ikke tilladt |
| ISBN-13 / EAN-13 | 9788759326657 |