Social and economic motivation at work: Theories of Work Motivation Reassessed (Bog, Engelsk) af Steen Scheuer

Social and economic motivation at work: Theories of Work Motivation Reassessed (Bog, Engelsk)

Af: Steen Scheuer


Forlag: Handelshøjskolens Forlag

  • Type: Bog
  • Sprog: Engelsk Sprog: Engelsk
  • ISBN-13: 9788716134981
  • Sideantal: 222
  • Dato for udgivelse: 2-11-2000
  • Udgivelse: 1. udgave, 2000.
  • Oversætter: The Language Center/Copenhagen Business School
  • Originaltitel: Motivation - aktørmotiver i arbejdslivet
  • År for denne udgave: 2000
  • Første udgivelsesår: 2000
  • Originalsprog: Dansk
  • Udgave: 1
  • Oplag: 1

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

Bogen er baseret på den danske udgave "Motivation", der udkom i 1999:
Hvad får en medarbejder til at passe sit arbejde? At tjene til sit levebrød eller at blive anerkendt af sine kolleger? Svaret er ikke ligetil, der findes ikke nogen endegyldig teori om arbejdsmotivation.
Bogen er et pionerarbejde i dobbelt forstand. På den ene side er det en bog om, hvor dynamisk motivation er - afhængig af de personlige forventninger, de eksisterende fælles normer på arbejdspladsen, den private økonomi og typen af de daglige opgaver på arbejdspladsen. På den anden side er det en bog om årtiers overfladiske bearbejdning af centrale empiriske forskningsresultater inden for arbejdssociologien.
Arbejdernes økonomiske motivation krydses i en række situationer af arbejdspladsens sociale normer. Rationel-økonomiske og social-normative motiver står ikke i noget fast forhold til hinanden, der kan defineres en gang for alle. Det kræver særskilte analyser i hvert enkelt tilfælde. Bogens fortjeneste består i at tydeliggøre, hvilke afhængighedsforhold, personlige erfaringer og psykologiske mekanismer der for den enkelte medarbejder udformer motivationen til at knokle.
Ved gennemgangen af centrale arbejdssociologiske klassikere bliver det meget klart, at alt for mange har kopieret, hvad deres kolleger har misforstået. Steen Scheuer påviser, at der er opstået myter, der ganske enkelt ikke findes belæg for hos klassikerne.
Bogen giver et grundlæggende nyt syn på, hvordan medarbejderne kan motiveres på arbejdspladsen. Økonomiske incitamenter spiller en væsentlig rolle, og medarbejdergruppens sociale normer behøver ikke at stå i vejen for udvikling og effektivisering af arbejdspladsen og rutinerne.
Bogen henvender sig til forskere og studerende inden for sociologi og management, men også til fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer - og ledelsen, forhandlere og medarbejdervalgte repræsentanter i virksomhederne.
Steen Scheuer, mag.art. & dr.merc., er lektor ved Institut for Organisation og Arbejdssociologi, Handelshøjskolen i København.

Læsernes anmeldelser (0)