Sprogfag i forandring: Pædagogik og praksis (Ebog, pdf, drm, Dansk) af Birgit Henriksen

Sprogfag i forandring: Pædagogik og praksis (Ebog, pdf, drm, Dansk)

Forfattere: Birgit Henriksen, Anne Holmen, Karen Lund, Merete Olsen, Lars Stenius Stæhr


Forlag: Samfundslitteratur

  • Type: Ebog
  • Format: pdf, drm
  • Sprog: Dansk Sprog: Dansk
  • ISBN-13: 9788759324080
  • Udgivelsesdato: 04-08-2015
  • Fagredaktør: Annette Søndergaard Gregersen
  • Sideantal: 360 Sider
  • Filtype: pdf
  • Filstørrelse: 13933 KB
  • Kopibeskyttelse: AdobeDRM
Kort beskrivelse
Denne bog handler om undervisning i engelsk, tysk og fransk i grundskolen, og hvordan dette kan tage sig ud i en globaliseret verden.
PRIS
257,- kr
Levering: Straks (Leveres på e-mail)

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Alle Kategorier som dette produkt er en del af

  = Emner / kategorier
  = Sektioner / guides
  = Specialsider
  = Kampagner

Beskrivelse

En bog om undervisning i engelsk, tysk og fransk i grundskolen. Bogen omhandler såvel sprogfagenes hvad og hvorfor som deres hvordan og sætter ikke mindst fokus på den ofte vanskelige omsætning af uddannelsespolitiske lovkrav og pædagogiske ideer til faktiske læringsprocesser i skolens praksisrum.

Forfatterne tager afsæt i et funktionelt sprogsyn, hvor sprog ses som et middel til kommunikation, og hvor sprog og sprogtilegnelse ud fra et sociokognitivt læringssyn ses som processer og produkter af social interaktion mellem mennesker, der skaber kommunikation qua deres egen individualitet og i skiftende fællesskaber. Bogens kultursyn er dynamisk, hvor kultur forstås som noget, der skabes mellem mennesker i kraft af de globale medier, verdenshandel, omfattende turisme og international migration.

Bogens kapitler omhandler:

praksis, dvs. selve undervisningen almen fagdidaktik som også indeholder undervisningens metodelære, dvs. dels fagdidaktikken som blandt andet omhandler valg af stof og indhold og dels almendidaktikken, fx stoffets sværhedsgrad og relevans både i forhold til elevgruppen og den enkelte elev, pædagogik som udtryk for undervisningsteori, dvs. metoder og refleksioner til at gøre undervisningen anderledes, skolekultur som samlende udtryk for forhold mellem undervisning, didaktik og pædagogik.

I denne 2.udgave af bogen relateres der til de nye Forenklede Fælles Mål fra 2014, og relationerne mellem de uddannelsespolitiske tekster, undervisnings- og læringsteorier og undervisningens praksisrum i et brobygningsperspektiv fra grundskole til universitet bliver løbende behandlet gennem bogen.

Bogen henvender sig til lærerstuderende, sproglærere, pd- og masterstuderende, studerende på sproglige universitetsuddannelser kort sagt alle med interesse for udvikling af sprogfag i en dansk uddannelseskontekst med det globale perspektiv for øje.

Læsernes anmeldelser (0)