Bemærk: Kan leveres før jul.
Forventes på lager: 29-05-2007
Danmarks pædagogiske institutioner søger at virkeliggøre statens uddannelses- og opdragelsesbestræbelser. I denne bog kortlægger fem forskere væsentlige aspekter i den institutionelle pædagogik og dens sammenhæng med den statslige styring og samfundsmæssige udvikling.
Forskerne tager blandt andet fat på uddannelseseksplosionen i 1960, hvor ulige vilkår blev et pædagogisk sociologisk problem i forskning; på folkeskolelovene, som tydeliggør statens forventninger til samfundets kommende borgere; og på overgangen mellem barn og myndig borger, som forlænges og selvstændiggøres i det klassedelte samfund.
Staten og den institutionelle pædagogik er ikke almindelig historisk forskning, nærmere en opdagelsesrejse i, hvordan pædagogisk sociologiske temaer har trængt sig på som udredningsopgaver, forskning og undervisningsindhold i de pædagogiske uddannelser.
Bogen er en del af serien Pædagogisk Sociologi, som er skrevet af forskere eller nære forskningskolleger knyttet til Institut for Pædagogisk Sociologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet.
| Forlag | Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag |
| Forfatter | Knud Jensen |
| Type | Bog |
| Sprog | Dansk |
| Udgave | 1. (29-05-2007) |
| Oplag | 1. (29-05-2007) |
| Første udgivelsesår | 2007 |
| Serie | Pædagogisk Sociologi |
| Fagredaktør | Knud Jensen, Niels Rosendal Jensen |
| Sideantal | 172 |
| ISBN-13 / EAN-13 | 9788776841652 |