Forventes på lager: 12-08-2021
Redaktører: Gunhild Agger, Jørgen Riber Christensen, Louise Brix Jacobsen Antal sider: 361 Udgivelsesår: 2021 Version: 1 ISBN: 978-87-7210-729-5 ISSN: 2245-2818
Mens tv-seningens platforme hurtigt ændrer sig, eksisterer der fortsat en række konstante elementer på tværs af flow-tv og streaming. Det kan både være overordnede genrer som fiktion og fakta, mere specifikke og etablerede programtyper som nyhedsudsendelser, dokumentar-, natur- og børne- og ungdomsprogrammer, og det kan være nyere former som fiktiobiografisme og weathertainment. Uanset platform er der brug for teoretiske indfaldsvinkler og redskaber til at analysere disse genrer og programtyper med.
Tv-analyse giver i sit indledende kapitel en oversigt over tv-analysens metodologi. Denne oversigt udmøntes konkret i bogens øvrige sytten kapitler i analyser af centrale genrer og programtyper.
Her er blot nogle af de mange spørgsmål, du får svar på i Tv-analyse: • Hvad sker der med reality- og talkshowgenrerne? • Hvor bevæger det politiske samtidsdrama sig hen, og hvilken funktion har historisk drama haft? • Hvad definerer science fiction, fantasy, situationskomedie? • Hvorfor adapterer man velkendte krimier som Sherlock? • Hvad karakteriserer reklamen? • Og hvorfor kan man ikke se sports-tv uden lyd?
Bogen udgør et oversigtsværk over tv-programtyper såvel som tv-analysens teoretiske tilgange og metoder. Valget af programtyper har baggrund i dels et genrespredningskriterie, dels et historisk væsentlighedskriterie.
Bogens store forfatterhold reflekterer medieforskningsmiljøerne på de danske universiteter, og den giver et repræsentativt billede af tv-forskningens udvikling og de nye tendenser inden for dette videnskabelige felt.
Tv-analyse supplerer bogen Filmanalyse (Systime 2016).
| Forlag | Factum Books |
| Forfattere | Gunhild Agger, Jørgen Riber Christensen, Louise Brix Jacobsen |
| Type | Ebog |
| Format | |
| Sprog | Dansk |
| Udgave | 1. ebogsudgave |
| Udgivelsesdato | 12-08-2021 |
| Udgiver | Aalborg Universitetsforlag |
| Serie | MÆRKK - Æstetik og kommunikation |
| Serienummer | 7 |
| Sideantal | 361 Sider |
| Filtype | |
| Filstørrelse | 6288 KB |
| Kopibeskyttelse | DigitalVandmaerkning |
| Datamining | Ikke tilladt |
| ISBN-13 / EAN-13 | 9788772107295 |