TV-værter, kommercialisering og køn i Norden: En komparativ undersøgelse med fokus på... (Bog, Hæftet, Dansk)

TV-værter, kommercialisering og køn i Norden: En komparativ undersøgelse med fokus på forholdet mellem public service og reklamekanaler

(Bog, Hæftet, Dansk)
Forfatter: Vibeke Pedersen



  • Sideantal: 102
  • Dato for udgivelse: 4-6-1999
  • Udgivelse: 1. udgave, 1999.
  • Diverse ophavsangivelser: i samarbejde med Ulla B. Abrahamsson, Kathrine Skretting, Tarja Savolainen
  • År for denne udgave: 1999
  • Første udgivelsesår: 1999
  • Originalsprog: Dansk
  • Udgave: 1
  • Oplag: 1

Bemærk: Kan ikke leveres før jul.

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

Det var et studieværtspar, der i 1988 markerede monopolophøret på den gamle danske public service-station DR-TV. For første gang i sin 23-årige historie blev TV-Avisen præsenteret af et par, bestående af en mand og en kvinde. Siden da har der været flere iøjnefaldende ændringer i studieværtsfunktionen i dansk tv, der har med kønnet at gøre. I begyndelsen af 1990erne kom der en række markante kvindelige værter i underholdning og talkshow - så mange at det fik tidligere generaldirektør, Hans Jørgen Jensen til at råbe vagt i gevær.
Gennem en synkron kvantitativ analyse af studieværter i de fire nordiske lande kaster Vibeke Pedersen, Ulla B. Abrahamsson, Kathrine Skretting og Tarja Savolainen lys over sammenhængen mellem institutionelle forhold og kønskonstruktioner i norden. Forfatterne viser bl.a. at den øgede andel af kvindelige studieværter ikke kun skyldes fremskridt indenfor ligestilling, men også hænger sammen med den nye tv-udvikling, dereguleringen.

Læsernes anmeldelser (0)

Alle detaljer

Forlag Museum Tusculanums Forlag
Forfatter Vibeke Pedersen
Type Bog
Format Hæftet
Sprog Dansk
ISBN-13 / EAN-13 9788788847109