Bemærk: Kan leveres før jul.
Forventes på lager: 11-11-2013
Emnet for denne artikelsamling er problemet om dannelsens plads i uddannelse og undervisning. Spørgsmålet er, om det er nødvendigt med mere eller mindre explicitte forestillinger om dannelse, forstået som den ønskværdige udvikling af personligheden hos de, der uddannes og undervises. Man har formuleret sådanne forestillinger i de sidste 2000 år, men heraf følger ikke, at dannelse fortsat er et gyldigt begreb. Måske er vi nu blevet klogere. Det mener faktisk ganske mange i dag, og det er noget af grunden til, at man har gjort læringsbegrebet til det centrale.Forfatterne til denne bog er enige om, at vi faktisk stadig har brug for dannelsesbegrebet for at kunne gennemføre en læring, der ikke styrer uden kompas. De er også enige om, at vi ikke uden videre kan nøjes med traditionens bud på, hvad dannelse er, og de forsøger derfor at bidrage med nye belysninger af, hvad dannelse vil sige i vor tid.Indhold:IndledningLæring med eller uden kompasAf Merete WibergDannelsesbegrebet: Et tidssvarende begreb?Af Lotte Rahbek SchouDannelsens korridorEt argument for et udvidet dannelsesbegrebAf Søren S. E. BengtsenLidenskab og dannelse: formning af menneskets responsivitetAf Ulla ThøgersenDannelse forstået som taktfuldhed over for ´det sande ogdet gådefulde´ i tilværelsenAf Finn Thorbjørn HansenDannelse – mellem styring og undrenAf Mogens Pahuus
| Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
| Type | Bog |
| Format | Paperback |
| Sprog | Dansk |
| Udgave | 1. (11-11-2013) |
| Oplag | 1. (11-11-2013) |
| Første udgivelsesår | 2013 |
| Serie | Applied philosophy |
| Fagredaktør | Mogens Pahuus |
| Originalsprog | Dansk |
| Sideantal | 171 |
| Indbinding | Paperback |
| Mål og vægt | B: 170mm, H: 235mm, D: 15mm, Vægt: 375g |
| ISBN-13 / EAN-13 | 9788771121148 |