Bemærk: Kan leveres før jul.
Forventes på lager: 11-01-2016
Den tyske professor i opdragelsesteori og pædagogik Wolfgang Klafki har skrevet en sammenhængende didaktisk teori i moderne dannelsesteoretisk forstand. Bogen udfolder Klafkis grundsynspunkt: At al didaktisk udvikling nødvendigvis må bygge på dannelsesteori. Bogen rummer desuden helt nye didaktiske og metodiske overvejelser om undervisningens gennemførelse i skolehverdagen.
Wolfgang Klafki har i danske pædagogiske kredse fået en lidt usædvanlig status. Han har i levende live med sin teori om den kategoriale dannelse opnået klassikerstatus på linje med Rousseau, Pestalozzi, Fröbel og andre store navne i pædagogikkens historie.
Selv om Klafkis værk bygger på den klassiske åndsvidenskabelige teori, har han indkorporeret centrale aspekter fra nyere pædagogiske retninger i sin kritisk-konstruktive teori.
Med de senere års tilbagevenden til en mere kulturorienteret undervisning og den fornyede fokusering på fagligheden er Klafki efter flere år ´i kulden´ igen kommet ind i varmen. Klafki støtter imidlertid ikke de nykonservative tendenser med den ensidige fokusering på fagene og fagligheden. Han er ikke fagdidaktiker, men almen didaktiker.
I sin videreudvikling af den kategoriale dannelsesteori viser han, hvordan erfaringer har en vigtig placering i al læring, men det er netop på baggrund af værdiorienteringer, der udspringer af etiske normer. Undervisning, der ikke vedkender sig en bagvedliggende dannelsesteori, er for Klafki meningsløs.
| Forlag | Klim |
| Forfatter | Wolfgang Klafki |
| Type | Bog |
| Format | Hæftet |
| Sprog | Dansk |
| Udgave | 3. (11-01-2016) |
| Oplag | 6. (16-07-2021) |
| Første udgivelsesår | 1995 |
| Serie | Pædagogik til tiden |
| Originaltitel | Neue Studien zur Bildungstheorie und Didaktik |
| Forord af' | Bent Nabe-Nielsen |
| Oversætter | Bjørn Christensen |
| Illustrator | Joyce Grosswiler |
| Originalsprog | Tysk |
| Sideantal | 383 |
| Indbinding | Hæftet |
| Mål og vægt | B: 151mm, H: 228mm, D: 29mm, Vægt: 728g |
| ISBN-13 / EAN-13 | 9788779559080 |