Følelser, kreativitet og fornuft: potentialer i fremtidens kompetencer (Bog, Indbundet, Dansk) af Kaj Struve

Følelser, kreativitet og fornuft: potentialer i fremtidens kompetencer (Bog, Indbundet, Dansk)

Af: Kaj Struve


Forlag: Semi-forlaget

  • Type: Bog
  • Format: Indbundet
  • Sprog: Dansk Sprog: Dansk
  • ISBN-13: 9788788338492
  • Sideantal: 154
  • Dato for udgivelse: 1-1-1998
  • Udgivelse: 1. udgave, 1998.
  • Illustrationsangivelser: ill.
  • År for denne udgave: 1998
  • Første udgivelsesår: 1998
  • Originalsprog: Dansk
  • Udgave: 1
  • Oplag: 1

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Alle Kategorier som dette produkt er en del af

  = Emner / kategorier
  = Sektioner / guides
  = Specialsider
  = Kampagner

Beskrivelse

Bogen indeholder et kvalitativt bud på de kompetencer, der i dag skal udvikles for at kunne håndtere fremtiden.
Det er pædagogikkens opgave at medvirke til udvikling af menneskets kompetencer i fremtiden. Det betyder, at der i læreprocessen skal etableres de neurologiske forudsætninger for at lære noget nyt. Det er ikke længere nok at erhverve sig kompetencer Ún gang for alle. Livsbetingelserne i fremtidens samfund vil utvivlsomt kræve helt nye kompetencer end dem, vi kender i dag. Paratheden til og forudsætningen for at lære nyt skal udvikles. Derfor er det vigtigt at arbejde med det menneskelige potentiale. Et potentiale kan billedligt beskrives som en åkande, der venter på den varme sommer for at springe ud og kunne dække hele søen. Forestillinger, krativitet, fantasi, følelser og fornuft er sådanne potentialer, der via stimulering kan udvikle sig som spor i hjernen. Og det er ikke mindst disse potentialer, der danner grundlaget for udvikling af omstillingsparathed og nye personlige og nye samfundsrelevante kompetencer. Kompetencerne vil ikke erstatte traditionelle færdigheder eller den logisk-rationelle tænkning, men de skal koordineres med nye erkendelsesmåder. Det er ikke et enten/eller, men et både-og.
Fremtiden stiller krav til udvikling af institutions- og skolestrukturen, så de i højere grad omfatter de nye læreprocesser. Bogens sigte er i relation til fremtiden at begrunde nødvendigheden af en udvikling af de nævnte potentialer, samt at inspirere til udvikling af læreprocessen i den pædagogiske praksis. Bogen vil af samme grund være særdeles relevant på lærer- og pædagogseminarier.

Læsernes anmeldelser (0)