Forfatter fødeår: 1909-1966
Gennem fortællingen om stud.jur. Peter Hasvig, hans kærlighedsoplevelser og forhold til kammeraterne tegnes et overbevisende billede af 1920'ernes desillusionerede unge mennesker, som bag deres ydre selvsikkerhed og nonchalance er usikre, ensomme og angste.
Fra 1940 til sin død udgav Knud Sønderby en række samlinger af korte tekster, der oprindelig ofte havde været bragt som aviskronikker, bl.a. Grønlandsk Sommer (1941) Forsvundne Somre (1946),... Læs mere
To mennesker mødes (1932) er den anden roman fra Knud Sønderbys hånd. Den følger stud.med. Kaj Ruben i et forhold med den lidt kedsommelige overklassepige Else Ramvig. Kaj møder... Læs mere
Knud Sønderbys SAMLEDE ESSAYS fra 1964 som E-bog. Essaysamling med tre af Knud Sønderbys essays: FORSVUNDNE SOMRE (1946), HVIDTJØRNEN (1950) og GENSYN MED HAVET (1957)
De kolde Flammer skildrer et ægteskab, der starter i en flugt fra civilisationen op til Grønland og dér står sin prøve ved at mødes med den store primitive natur. Hemingway og andre... Læs mere
Efter Grønlandsk Sommer fra 1941 udkom i alt fire samlinger hvoraf den ene er Forsvundne Somre, 1946. Det drejer sig gerne om selvbiografisk formede, lavmælte humoresker, beslægtede med... Læs mere
Knud Sønderbys egen mors død i 1934 ligger bag romanen En Kvinde er overflødig (1936; filmatiseret 1957 af Gabriel Axel), en tragisk skildring af forholdet mellem en dominerende... Læs mere
Kvindernes oprør (1955) havde premiere på Det kgl. teater 1963, og er Knud Sønderbys version af motivet i Aristofanes' komedie Lysistrate om kvinderne der går i erotisk strejke for at forhindre mændene i at føre krig – en aktualisering rettet mod den kolde krig.
En samling skildringer, hovedsagelig med emner fra Danmark og Italien. Titelstykket „Gensyn med Havet“ er en intens og mærkelig skildring af en ganske almindelig gråvejrsdag ved... Læs mere
Hjertets renhed er en dyster dialog mellem en ældre mand og hans unge elskerinde, hvormed Knud Sønderby fortsatte sin teaterdigtning.
Krista er et enkeltaktsteaterstykke, som er en næsten farceagtig situation med hvilken Knud Sønderby fortsatte sin teaterdigtning.
Grønlandsk sommer (1941) markerer med sine prosaskitser den første i rækken af Knud Sønderbys essaysamlinger.