Med udgangspunkt i sociologiske teorier og nyere psykologiske teorier belyses og forklares bogens tema, som er brud med den (negative) sociale arv.Dette er en... Læs mere
"Ethvert barn er født og udviklet i en relation, før det selv træder i relation til sine omgivelser". Sådan indleder... Læs mere
Livet i opbrudBarndommen er ikke, hvad den har været.Den er i konstant bevægelse og stærkt påvirket af de store forandringer, som... Læs mere
På flere måder er nutidens samfund blevet indrettet sådan, at de yngre børn i hverdagen i vid udstrækning lever i parallelle verdener til de voksnes. Opdelingen af den fysiske verden følges... Læs mere
Skolen i Samfundet er ikke blot et institutionelt udtryk, men også et fag i læreruddannelsen. Den studerende må se sit fremtidige arbejde på baggrund... Læs mere
Voksnes læring er blevet et centralt begreb, fordi samfundet har brug for uddannede borgere, jf. kampagnen "Spids pennen" i efteråret 2004, som var et gratis, statsligt... Læs mere
Etik, pædagogik og psykiatriEt menneske, som er psykisk syg, bliver i en hospitals- eller institutionel sammenhæng primært betragtet og mødt... Læs mere
Forældre afkræves større og større fleksibilitet fra arbejdsmarkedet. Børns livsvilkår undergår dramatiske ændringer i vor tid. medens de samlende normer... Læs mere
Hvordan ved vi, at de elever eller studerende, der klarer sig bedst i uddannelsessystemet, har de bedste evner? Måske er det snarere dem, hvis... Læs mere
"Psykologiske temaer" er en grundbog i psykologi, der især henvender sig til det nye C-niveau på de gymnasiale uddannelser. Bogens indledes med et mindre tema om intelligenser og... Læs mere
Der har i de senere år været en stigende interesse for relationer og relationstænkning i pædagogiske sammenhænge. Artiklerne sætter fokus på en række centrale temaer, herunder... Læs mere
Fascination og lærerfaglighed er en bog, der er baseret på forskning i børns brug af forskellige udtryk og udtryksformer i fri leg, i børnehaven, i skolen og musikskolen.... Læs mere