Beskrivelse
Bedre borgerinddragelse giver bedre resultater. Så kort kan det
siges, men når energiprojekterne rammer virkeligheden, bliver det
straks mere besværligt.
Mange solcelle- og vindmølleprojekter ender i hårdknude, og borgerne
er utilfredse med projekterne. De føler sig ikke lyttet til eller kan
ikke se, hvorfor de skal betale prisen for, at nogle store virksomheder
skal tjene penge på grøn energi. Samtidig står vi med et geopolitisk og
klimamæssigt pres, og her kan grøn energi bringe os tættere på fred
og bæredygtighed.
Der er sket et kvantespring i de seneste år indenfor borgerinddragelse
på energiområdet, men vi kan blive endnu bedre. I denne bog bliver
du præsenteret for, hvorfor modstanden opstår, samt hvordan man
som kommune og opstiller kan tilrettelægge en inddragelsesproces,
som sætter borgerne og deres behov i centrum. Det sker med afsæt i
en model for klimaretfærdighed, der lægger vægt på tidlig og tillidsskabende
inddragelse. Bogen beskriver også, hvordan man kan tilrettelægge
sin kommunikation fra borgermøde til sociale medier.
Bogen består af lige dele cases, interviews og modeller, som kan
anvendes af både praktikere i kommuner og virksomheder, ligesom
de kan bruges af studerende i forhold til borgerinddragelse på energiområdet.