Beskrivelse
Bogen fokuserer på, hvad hermeneutikken betyder for det pædagogiske felt. Den pædagogiske omgang med andre mennesker er et hermeneutisk anliggende, eftersom børn og unge skaber mening, alt efter hvilke sammenhænge de befinder sig i. De taler, gestikulerer, samler på noget, skriver, synger, leger, danser, chatter, hører musik etc. De lever i en meningsfuld verden sammen med andre, og denne verden kan og skal forstås, hvis pædagogen skal gøre sig forhåbninger om at udøve sit hverv på en virkningsfuld måde.
Det er vigtigt at aktualisere hermeneutikken, idet den lægger vægt på den afgørende betydning, mening og forståelse har i pædagogikken, på det dialektiske forhold mellem teori og praksis og ikke mindst på pædagogikkens historie og erfaringens betydning for praksis. Hermeneutik er en af de pædagogiske grundfortællinger, som må indgå i enhver pædagogs kunnen. Bogen er et væsentligt bidrag til dannelsen af den pædagogiske professionsudøvelse.