Litteratursamtaler efter gehør: i grundskolens danskundervisning (Bog, Hæftet, Dansk) af Louise Rosendal Bang

Litteratursamtaler efter gehør: i grundskolens danskundervisning

(Bog, Hæftet, Dansk)

Nedsat pris! Litteratursamtaler efter gehør: i grundskolens danskundervisning


Bemærk: Kan leveres før jul.

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

"Litteratursamtaler efter gehør" udfordrer undervisningens såkaldte IRE-samtalemønster, hvor læreren altid er den, der stiller spørgsmålene, eleverne svarer, og læreren evaluerer svarene.   

Det problematiske ved dette mønster er, at eleverne ikke positioneres til at bestemme indholdet af samtalen, ligesom de ikke får den fornødne tid til at udfolde deres tanker om teksten. Der er kort sagt behov for mindre strukturerede samtaleformer, der lægger op til en mere undersøgende tilgang i litteraturundervisningen.  

Hvad sker der med dynamikken i samtalen, når IRE-mønsteret fraviges?Og hvordan kan eleverne lære at læse litterært, uden at læreren stiller tekstspecifikke spørgsmål? Det giver denne bog et både forskningsbaseret og praksisnært svar på med den jazzede samtalemodel og en tekstæstetiske læsemåde.  

Litteratursamtaler efter gehør forudsætter sans for både turtagningen i samtalen og tekstens æstetiske udtryk. Det er samtaler, hvor eleverne selvstændigt tager ordet, lytter opmærksomt, tænker efter og bryder ind, og det er samtaler, som gradvist udvikler elevernes sensitivitet for de tekstlige detaljer.  

Bogen henvender sig primært til dansklærere i grundskolen og til lærerstuderende med dansk som linjefag.  

Læsernes anmeldelser (0)

Alle detaljer

Forlag Akademisk Forlag
Forfatter Louise Rosendal Bang
Type Bog
Format Hæftet
Sprog Dansk
Udgave 1. (02-12-2024)
Oplag 1. (02-12-2024)
Første udgivelsesår 2024
Originalsprog Dansk
Sideantal 124
Indbinding Hæftet
Mål og vægt B: 156mm, H: 228mm, D: 12mm, Vægt: 243g
ISBN-13 / EAN-13 9788750065258