På ulige fod: Etniske minoritetsbørn som et skoleeksempel (Bog, Hæftet, Dansk) af Christian Horst

På ulige fod: Etniske minoritetsbørn som et skoleeksempel

(Bog, Hæftet, Dansk)
Forfatter: Christian Horst

Nedsat pris! På ulige fod: Etniske minoritetsbørn som et skoleeksempel


Bemærk: Kan leveres før jul.

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

PISA-undersøgelser har vist det mange gange: Etniske minoritetsbørn klarer sig dårligt i den danske folkeskole. FN’s komité mod racediskrimination, CERD, har kritiseret Danmark for forskelsbehandling af etniske minoritetselever og deres manglende repræsentation i det danske curriculum. I På ulige fod viser kultursociolog Christian Horst, at der er en sammenhæng mellem disse to forhold.

Samfundets flerkulturalitet er usynlig i folkeskolens centrale styringstekster. Når de etniske minoritetselever bliver synlige i teksterne, er det i særpositioner. Den etnisk danske elev er målestok for den normale elev og sætter rammerne for en almen læringssituation, hvor de etniske minoritetselever er på ulige fod med etnisk danske elever. Derfor kan man tale om institutionel og strukturel forskelsbehandling eller diskrimination.  

Christian Horst belyser, hvordan universelle værdier som ligestilling og ligebehandling underlægges nationale interesser, der fungerer som et forsvar for og en legitimering af forskelsbehandling – i uddannelsessystemet og i hele samfundet. Det kommer til udtryk i fortolkningskampe om integration, der har afgørende indflydelse på etniske minoritetsbørns vilkår og muligheder i Danmark.

Læsernes anmeldelser (0)

Alle detaljer

Forlag Aarhus Universitetsforlag
Forfatter Christian Horst
Type Bog
Format Hæftet
Sprog Dansk
Udgave 1. (08-06-2017)
Oplag 1. (08-06-2017)
Første udgivelsesår 2017
Serie Asterisk 11
Originalsprog Dansk
Sideantal 436
Indbinding Hæftet
Mål og vægt B: 167mm, H: 240mm, D: 30mm, Vægt: 906g
ISBN-13 / EAN-13 9788771244687