Bemærk: Kan leveres før jul.
Forventes på lager: 01-01-2002
Med Rum for politisk dannelse foreligger Danmarks Pædagogiske Universitets anden rapport vedrørende Danmarks deltagelse i den internationale undersøgelse ´Civic Education Study´, der er iværksat af The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
Undersøgelsen fokuserer på unges opfattelse af sig selv som samfundsborgere og på skolens rolle i den sammenhæng. Som led i undersøgelsen af svar fra ca. 90.000 elever i 14-15 års alderen, er der således også indhentet oplysninger fra ca. 4000 skoleledere og 10.000 lærere fra 28 lande.
I Rum for politisk dannelse redegøres for de danske skolelederes og læreres opfattelse af skolen som rum for elevernes politiske dannelse. I rapporten tematiseres eksempelvis en række forhold omkring undervisningens rammer, indhold, formål og former. Skoleledernes og lærernes opfattelser beskrives både i et nationalt perspektiv og i et komparativt internationalt perspektiv. Rapporten omtaler og sammenligner desuden svar fra 160 danske 9. klassers deltagelse i undersøgelsen. Der afsluttes med et kapitel med en refleksion over nogle af undersøgelsens statistiske metoder.
Rum for politisk dannelse ligger i undersøgelsens sammenhæng i forlængelse af Danmarks Pædagogiske Universitets første rapport (Jens Bruun: Politisk dannelse – unges synspunkter på demokratiske værdier i skole og samfund, DPU 2001), der sammenligner danske elever fra 8. klasse med tilsvarende elever fra de øvrige lande.
| Forlag | Danmarks Pædagogiske Universitet |
| Forfattere | Jens Bruun, Jens Johansen, Peter Allerup |
| Type | Bog |
| Sprog | Dansk |
| Udgave | 1. (01-01-2002) |
| Oplagsdato | 01-01-2002 |
| Første udgivelsesår | 2002 |
| Sideantal | 280 |
| ISBN-13 / EAN-13 | 9788777019500 |