Rum for politisk dannelse (Bog, Dansk) af Jens Bruun

Rum for politisk dannelse (Bog, Dansk)

Forfattere: Jens Bruun, Jens Johansen, Peter Allerup


Nedsat pris!

Forlag: Danmarks Pædagogiske Universitet

  • Type: Bog
  • Sprog: Dansk Sprog: Dansk
  • ISBN-13: 9788777019500
  • Udgave: 1. (01-01-2002)
  • Oplagsdato: 01-01-2002
  • Første udgivelsesår: 2002
  • Sideantal: 280

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Alle Kategorier som dette produkt er en del af

  = Emner / kategorier
  = Sektioner / guides
  = Specialsider
  = Kampagner

Beskrivelse

Med Rum for politisk dannelse foreligger Danmarks Pædagogiske Universitets anden rapport vedrørende Danmarks deltagelse i den internationale undersøgelse ´Civic Education Study´, der er iværksat af The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
Undersøgelsen fokuserer på unges opfattelse af sig selv som samfundsborgere og på skolens rolle i den sammenhæng. Som led i undersøgelsen af svar fra ca. 90.000 elever i 14-15 års alderen, er der således også indhentet oplysninger fra ca. 4000 skoleledere og 10.000 lærere fra 28 lande.
I Rum for politisk dannelse redegøres for de danske skolelederes og læreres opfattelse af skolen som rum for elevernes politiske dannelse. I rapporten tematiseres eksempelvis en række forhold omkring undervisningens rammer, indhold, formål og former. Skoleledernes og lærernes opfattelser beskrives både i et nationalt perspektiv og i et komparativt internationalt perspektiv. Rapporten omtaler og sammenligner desuden svar fra 160 danske 9. klassers deltagelse i undersøgelsen. Der afsluttes med et kapitel med en refleksion over nogle af undersøgelsens statistiske metoder.
Rum for politisk dannelse ligger i undersøgelsens sammenhæng i forlængelse af Danmarks Pædagogiske Universitets første rapport (Jens Bruun: Politisk dannelse – unges synspunkter på demokratiske værdier i skole og samfund, DPU 2001), der sammenligner danske elever fra 8. klasse med tilsvarende elever fra de øvrige lande.

Læsernes anmeldelser (0)