Beskrivelse
Tanker om udvikling bygger ofte på, at der er en overordnet målestok for udvikling. Men det er sværet at forudse udvikling. Ubestemthed er snarere reglen end undtagelsen i enhver udviklingsproces. Derfor er målet i pædagogikken at reducere graden af tilfældigheder i udviklingsprocessen.
Bogens første del samler et grundlag for at forstå, hvad videnskab er og hvilke metoder, som kan benyttes for at forstå udviklingsbegrebet.
Bogens anden del retter fokus på filosofiens betydning for udviklingsbegrebet. De professionelle bør have en opfattelse af centrale filosofiske spørgsmål som en del af den pædagogiske teori.
Bogens tredje del beskriver en rejse gennem fire niveauer af virkeligheden: Det fysiske, det biologiske, psykologiske og det sociologiske. Læseren får mulighed for gennem rejsen at stoppe op ved de forskellige niveauer for at se på de enkelte videnskaber, samt tage stilling til, hvad disse niveauer betyder for pædagogikken. Bogens bidrag er en formidling af tværfagligheden frem for enkeltvidenskabernes egen virkelighed.
Bogens fjerde del beskriver grundlaget for, at mennesket udvikler sig som eet helst menneske. Forfatteren kommer med sit bud på, hvordan mennesket samles - og kan udvikle sig til et helt menneske.
Bogens femte del beskriver udviklingsbegrebet. Beskrivelserne fra de andre afsnit trækkes ned i dette afsnit.
I bogens sjette del opsamles og udvikles pædagogikken. Beskrivelserne søger at klargøre problemstillinger i den praktiske pædagogik, f.eks. omkring opdragelse, dannelse, kompetence, undervisning og læring m.m.
Bogens udgangspunkt er en systematisering og integrering af de videnskabelige niveauer. Bogen argumenterer for et udviklingssyn ud fra den materialistiske pluralisme. Mange teoretiske indfaldsvinkler har mulighed for at forstå og fortolke udvikling.
Bogen søger at skabe inspiration for professionelle, der arbejder med udvikling af mennesker. Bogen henvender sig specielt til efteruddannelse og videreuddannelse.