Forventes på lager: 12-10-2020
Fiktion - litteratur og didaktik på læreruddannelsen henvender sig til lærerstuderende i dansk og er skrevet med henblik på det modul, der under forskellige overskrifter på læreruddannelsesstederne beskæftiger sig med fiktionslitteratur. Også dansklærere i grundskolen kan hente inspiration og faglig opdatering i bogen.
Fokus i bogen er først og fremmest på skolens mellemtrins- og udskolingsklasserne.
Bogen dækker litteraturen som undervisningsfag bredt og giver i ti store kapitler en både praktisk og teoretisk indføring i:
- fiktion og fiktionslitteratur - genrer og genrekoder - litterære metoder - tekstanalyse - litteraturdidaktik og -pædagogik - litteraturhistorie, klassikere og kanon - børnelitteratur - digital litteratur og intermedial litteraturdidaktik - skrivepædagogik, bl.a. creative writing - mundtlighed og litteratursamtale
Bogen trækker på nyere relevant forskning, særligt inden for litteraturdidaktikken. Hvert kapitel rummer desuden:
- teksteksempler fra både dansk og udenlandsk litteratur - analyse- og refleksionsøvelser - didaktisk inspiration i form af en lang række konkrete undervisningsforslag - didaktiske øvelser med afsæt i de didaktiske tilgange, som bogen introducerer til
Om forfatteren
Bogen er skrevet af lektor, mag.art. Thomas Thurah. Han har i mange år undervist på læreruddannelsen på Frederiksberg (i dag Københavns Professionshøjskole) og er forfatter til en række bøger om litteratur og om litteraturundervisning.
| Forlag | Dafolo A/S |
| Forfatter | Thomas Thurah |
| Type | Ebog |
| Format | epub, drm |
| Sprog | Dansk |
| Udgivelsesdato | 12-10-2020 |
| Sideantal | 208 Sider |
| Filtype | epub |
| Filversion | 3.0 |
| Filformat | Reflowable |
| Filstørrelse | 4042 KB |
| Kopibeskyttelse | AdobeDRM |
| Datamining | Ikke tilladt |
| ISBN-13 / EAN-13 | 9788772340890 |